Airbus Vahana egyszemélyes autonóm légi taxi év végén már repülni fog

Airbus Vahana helyből felszálló pilóta nélküli légi taxi a párizsi légi szalonon tett bejelentés alapján még ebben az évben felszáll.

Hirdetés

Írtam már korábban, hogy nem nagy jövőt jósolok azoknak a repülő autóknak, amelyek egyszer autók, másszor meg repülőgépek. Ezen a piacon már nemcsak a start-upok versenyeznek, hanem az igazi nagyágyúk ötlet keltetőiből, fejlesztési központjaiból kikerült, először a szimulátorokon elkészített új légi járművek. Mögöttük az óriáscég, jelen esetben az Airbus tőkéje és szellemi potenciálja áll.

Érdekesség, hogy az európai Airbus konszern egyenesen az amerikai Szilícium Völgyben hozta létre Airbus A3, kiejtve Airbus a köbön fejlesztési központját, ahol többek között elektromos hajtású és pilóta nélküli légi járművek kerülnek ki a nagyközönséghez videó bemutatókkal. A hosszú távú cél, hogy az A320 Airbus család gépei is hibrid hajtással repüljenek, de ezt az időpontot még saccolni sem lehet.

Most a fókusz a városi közlekedésen van, a taxikat felviszik az égbe. Kezdetben taxiállomásokban gondolkodnak, amelyek inkább épületek tetején vagy oldalában találhatóak. Oda lehet hívni vagy ott lehet parkolva megtalálni az Airbus új légi szállító eszközét. A Vahana egy konvertiplan, billenő szárnyakkal, ami azért előnyös, mert így a négy szárny átbillentése után merev szárnyú repülőgépként kisebb energiával nagyobb sebességre képes, mintha helikopter lenne. A nyolc rotoros elrendezés meg segíti stabilizálni a kabint emelkedéskor, süllyedéskor, merev szárnyas haladáskor meg jobban termeli a felhajtóerőt, mintha csak kettő lenne belőle.

Maga ez a dizájn hosszas tervezgetés és szimulátoros ellenőrzés mellett alakult ki véglegessé a szalvétára tett rajzokból.

Nyaraljon olcsón a Wizz Tours online utazási szolgáltatóval

Az autonóm irányítási rendszer GPS alapú, már a megrendeléskor bekerült a rendszerbe az uticél. Hab a tortán, hogy az utas megnyomja még egyszer a képernyőn mindezt, mehetne ez hanggal vagy csak a beülés utáni kabintető zárással. Ma az elektromos hajtású gépek az akkumulátor kapacitás miatt fél órát tudnak repülni biztosan a levegőben, két év múlva persze ez a duplája lesz, így 50-80 kilométer a hatótáv erős 100 km/h sebességgel. Csípőből négyszer gyorsabb, mint egy úti taxi, ha nincs csúcsforgalom.

E-könyvecsként a repülő autókról

Az Airbus Vahana a repülés közben radarral, lidarral – lézeres távérzékelő – és kamerákkal látja többszörösen a környezetét. A robotrepülő programját úgy tervezték, hogy ütközéselkerülő rendszere miatt még a madarakat is kikerüli.

Izgatottan várjuk az Airbus Vahana első repülését még ember nélkül, ezen már a versenytársak – a kínai Ehang184 és a német Lilium Jet – túl vannak. Sőt a Google alapító Larry Page Kitty Hawkja a víz fölött, a Volocopter pedig nemcsak üresen, hanem pilótával is repült. Utóbbiak is képesek az autonóm repülésre, ahogy a Volocopter 2X és az Ehang184 is leszerződött a dubaji légügyi hatósággal egy kis idén és valós városi körülmények között kezdődő kísérleti repülésre.

Forrás: Airbus Vahana projekt

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük