Beszélgetés Talabos Gáborral a Red Bull Air Race kulisszatitkairól

Nemrégen készült a beszélgetés Talabos Gáborral, aki többek között a tököli repülőtér igazgatója is, és Besenyei Péter mellett ikonikus alakja a Red Bull Air Race gyorsasági repülőversenynek. A kezdetektől a versenyszabályok kialakításának és tesztelésének egyik szereplője, az első magyarországi futamot a tököli repülőtéren ő rendezte. A verseny Parlament elé és a Duna fölé költöztetése után is folyamatosan részt vett és most is részt vesz a magyar futam levegőhöz kapcsolható elemeinek megszervezésében.

A Duna kevés helyet biztosit, de izgalmas lehetőséget ad a versenypálya felépítésére, nem beszélve a Lánchíd alatti átrepülésről.

A Lánchíd alatti átrepülés az nem kényszer, hanem tudatos látványelem. Ezen kívül két pályaterv készült, a magas vízállásos és az alacsony vízállásos. Ha nem lesz 9 méter távolság a Duna vízszintje és a Lánchíd között, akkor a híd felett fognak menni mindnyájan. Ha ennél alacsonyabb lesz a Duna vízállása, akkor csak a Challenge, az utánpótlás osztály repül a híd felett, a nagyok a Master osztály pedig a híd alatt.

Beszélgetés Talabos

A friss adatok alapján készül a gyorsasági repülőverseny engedélyezési kérelem
pontosítása a magyar légügyi hatósághoz

A szabály kimondja, hogy a hídtól 400 méterre már vízszintesen kell repülni. A pilóták a Gellért hegyi várakozó légtérből nem „bezuhannak” a híd alá, hanem hosszan repülve a pilóta szeme megszokja a magasságokat. Gyakorolni kell, akik először repülnek így víz felett a híd alatt, mint akadállyal szemben, azoknak tartottam edzést. Például korábban Rahmanyin sokszoros világbajnok orosz versenyző repült itt így először, én meg egy ladikban ott álltam a hídnál, láttam, milyen magasan jön és irányítottam. Megszokták és szeretik a pilóták a Lánchidat, de nem egyszerű mutatvány.

Miért ilyen lett a pálya?

Az első versenyelemeket még Tökölön kísérleteztük ki. 2003-ban ott aztán az első magyar verseny után töröltünk belőle néhány elemet. Ilyen volt például a touch and go, a célra szállás verseny közben, amit egy hajóra vízen is lehetett volna végrehajtani. A pilótának muszáj volt fékezni, nagyokat nyekkentek a tököli betonon a repülőgépek, mert időre ment minden, hiszen ez egy gyorsasági repülőverseny. Akkor még alacsonyan orsózni kellett a kapuk között, veszélyes elemként ezt is elvetettük. Volt akkor még félkör alakú kapu, alatta repültek át a pilóták, az is elmaradt.

Beszélgetés Talabos

A kezdetek Tökölön, fotó hampage.hu

Régen a kapuknál két bíró nézte a megfelelő magasságot, ahol és ahogyan a versenyző átrepülhetett rajta, ma meg már mindent a technika mér. Kialakult a rajt sebesség limit, vagy a fordulóban a G terhelés limit. Létrejött a büntető idők rendszere.

Küldjön képeket a versenyről fotópályázatunkra

Az idén is 7 darab kapu lesz a Dunán, a repülőgépek a Lánchíd alól kijőve hosszában kerülgetik vagy repülik át a kapukat úgy, hogy a pálya végén magasra repülve fordulnak vissza a következő kapura.

Ki építi fel a pályát?

A honvédség a pontonokat horgonyokkal rögzíti, mert a repülőgépek alatt se hajó, se ember nem lehet. Nehéz és nem szokásos feladat ez, mert a katonák, amikor építenek egy pontonhidat át a folyón, akkor minden elemet két motoros hajó fog közre, itt meg csak a pontont a horgony rögzíti. Ráadásul csütörtöktől vasárnapig minden nap felépítik és lebontják a hajóforgalom miatt a pályát, a kapuk és pilonok mindig a GPS által kijelölt pontokon állnak. Illetve a pálya úgy van kialakítva, hogy napközben a repülési szünetek közben a hajók elférnek közöttük. Nem a felépítés, hanem a ponton folyóvízben való megtartása a művészet.

Videó lejátszási listánk a tavalyi futamról

Beszélgetés Talabos

Két éve az A10 Varacskos Disznók is repültek bemutatót, a tőlük kapott töltényhüvely

A levegővel töltött 25 méteres kapukat a pontonokra már a Red Bull szakemberei telepítik, állítják fel vagy cserélik ki, ha esetleg elvágja azt egy repülőgép szárnya.

A versenyen kívül milyen légi betétprogramok lesznek?

Szerény időkeret van a bemutató repülésekre. Besenyei Péter már veteránként pályabemutatót és a tőle megszokott légi bemutatót repüli majd, természetesen a Lánchíd alatt is átrepül háton is, talpon is. A már ismert Red Bull történelmi repülőkötelék gépei is fellépnek a dunai légi szinpadon. Itt lesz a North American B-25 Mitchell, a felhajtható szárnyú F4U-4 Corsair, két AlphaJet és a T-28 Trojan is.

Beszélgetés TalabosBeszélgetés Talabos

A hármas köteléket Besenyei vezette, bal kísérő a japán Muroja, jobb kisérő pedig a cseh Kopfstein volt

Érdekességként szerveznek egy új reklám repülést Magyarországról. Egy hármas kötelék a Gellért hegyi Szabadság szoborral szemben egy rózsát mintáz majd, amit a helikopter a szobor mögül fog felvenni.

Hirdetés

Végül sok embert érdekel, hogy lehet egy pilóta Red Bull Air Race versenyző?

A szabályzat szerint legalább 50 százalékos teljesítmény szükséges műrepülő versenyeken, ami feltételez egy rendes műrepülő kiképzettséget. Meghívnak jelölteket egy spanyolországi edző táborba, ahol másfél-két hét alatt a pilóták megtanulják alacsonyan repülve a kapu kerülgetéseket, aki megfelel, azt meghívják a Challenge-be. Onnan meg a versenysorozatban a győzteseknek van esélyük a feljutásra a Mester osztályba.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük