Drónok Magyarországon és külföldön

Mikor összefut két cikk. Egyikben a Boeing Odysseus óriásdrónja, a másikban a HungaroControl közleménye a magyarországi drónokkal elkövetett utasszállító repülőgépeket veszélyeztető szabálytalan repülésekről.

Hirdetés
Boeing sztratoszférát kutató Odysseus óriásdrónja

Az Aurora Flight Sciences (AFS) Boeing leányvállalat által kifejlesztett napenergiával működő óriás drón sikeres repülése megváltoztathatja a világot.

A hagyományos drónoknál nemcsak magasabban képes repülni, hanem tovább, akár három hónapokig is fenn képes maradni. Arról már nem is beszélve, hogy akár a költségesebb műholdak helyébe is léphet.

Az Odysseus drón ötletét a Daedalus emberi meghajtású repülőgép adta. Ez a MIT által fejlesztett repülőgép 1988-ban képes volt átrepülni az Égei-tenger fölött Krétáról a 72 mérföldre levő Santorinibe.

Az Odysseus első repülését 2019 április 23-ára tervezik, Puerto Ricóban a Daedalus Égei-tengeri repülésének évfordulóján.

Az AFS azt nyilatkozta, hogy a drón a sztratoszférába jutva az ózon réteget kutatja majd, adatokat gyűjt a klíma változásról, a viharrendszerek mozgásáról, a vegetációról, a jéglefedettségről, sőt még a talajnedvességről is. De kommunikációs és adatgyűjtési célokra is felhasználható, mivel akár 45 kg hasznos terhet is képes szállítani.

Repüljön konnektorból vagy napfénnyel

Hatalmas 74-mes szárnyfesztávolsága, nagyobb, mint a Boeing B777-esé, képes 20 ezer méternél magasabban repülni. A szárnyain levő napelemek táplálják az elektromos motorjait és a nap folyamán töltik az elemeket, így képes éjjel is repülni. Hasonló módon repül a Solar Impulse világot kerülő napelemes óriásrepülőgép is.

Szokatlan kialakítása lehetővé teszi, hogy akár 45kg hasznos terhet is szállítson. Ez lényegesen több, mint egy másik pszeudo műhold, vagyis a műholdakat helyettesítő óriásdrónók versenyző, az Airbus Zephyr dróné.

Egyre több a szabálysértő drónreptetés

A HungaroControl sajtóközleménye szerint egy év alatt megnégyszereződött a szabálysértő drónreptetésekkel kapcsolatos bejelentések száma. 2018-ban több mint egy tucat repülőgép személyzete jelezte a HungaroControl légiforgalmi irányítóinak, hogy drónt láttak a gépek közelében. A társaság minden alkalommal megtette a szükséges intézkedéseket.

A drónok terjedése az előttünk álló évek egyik legnagyobb kihívása és üzletfejlesztési lehetősége egyben. A pilóta nélküli légijárművek nem megfelelő alkalmazásának azonban repülésbiztonsági szempontból komoly kockázata van. Legutóbb a London-Heathrow-i repülőtéren függesztették fel a forgalmat drónészlelés miatt, korábban, ugyancsak Nagy-Britanniában a gatwicki futópályát zárták le másfél napra.

További 10 videó a HungaroControl lejátszási listánkon

A repülésbiztonságot veszélyeztető, szabálytalan drónreptetések száma Magyarországon is jelentősen nőtt. 2018-ban tizenhárom drónészlelésről szóló jelentés érkezett a repülőgépek személyzetétől a HungaroControlhoz, míg 2017-ben összesen három ilyen jelzés volt,

2016-ban pedig egy sem. Az egyik legkirívóbb eset tavaly novemberben történt, amikor egy érkező járat pilótája azt jelezte a HungaroControl irányítónak, hogy egy drón mindössze hatvan méterrel volt a repülőgép alatt. A társaság minden esetben megtette a szükséges lépéseket az illetékes hatóságok bevonásával.

A vállalat megkezdte egy olyan felderítőrendszer beszerzését, amely képes a drónokat a repülőtér környezetében érzékelni és azok adatait a légiforgalmi irányítók számára megjeleníteni. A beruházásról részletesen később adunk tájékoztatást.

Érdemes megnézni a HungaroControl drónokkal foglalkozó oldalát is.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük