Dubai Airshow 10 nagyképen

Néhány érdekességet gyűjtöttem össze képekben a múlt heti Dubai Airshow történéseiből.

Hirdetés

Legfontosabb magyar vonatkozású hír, hogy a légi parádén kötött üzletével Váradi Wizz vezér – balról a negyedik – beléptette a légitársaságát az igazi nagy fiuk közé. Ha valaki az Airbus valaha volt legnagyobb üzletében a legtöbb gépet rendeli meg, akkor ez már szerintem nem kérdés. A részleteket már megírtuk, de a megrendelt 146 darab új géppel a húszas évek közepére a Wizz Air közel 300 gépes légitársaság lesz, Európában az easyJet és a Ryanair kihívója. Váradi nemrég a Financial Timesban arról beszélt, hogy az USA-ban négy légitársaságé a kapacitások 80 százaléka, Európában is a piac tisztulása, magyarán a légitársasági koncentráció várható, amit az idén is tapasztalhattunk a tönkremenések eredménye képpen. Az esemény tiszteletére egy videót készítettem a Wizz idei leszállásokról Budapesten.

A két nagy közül az airshown kötött rendelések körül az Airbus nyerte a párharcot a Boeing ellen, a képen a két legnagyobb üzlet is ezt tükrözi. Balról a Boeingtől helyi légitársaság, a flyDubai 225 darab Boeing 737 MAX gépet rendelt, ebből 50 egyelőre csak vásárlási jog. Az üzlet listaáron 27 milliárd dollár. Az Indigo Partners rendelése, ahol a csomagban a Wizz Air a legnagyobb, pedig ennek majdnem a duplája, a számok a képen. A végelszámolásban listaárakon összeállított rendeléseket illetően is az Airbus nyert 52,7 milliárd dollár nagysággal, de ebben még nincs benne az Emirates 30 darab Airbus A380 gépe. A Boeing, aki ebben az évben régóta vezet, nem sokkal maradt le a 47,6 milliárd dollárjával. Bár lehet, hogy más lenne az eredmény, ha Qatar is részt vehetett volna a légi parádén, bár ő is mind a két nagy gyártól vesz repülőgépeket.

A képen látható új orosz repülőgép éppen Szibériából, az Irkut gyárából 6 órán át repült át Moszkva melletti tesztekre, de lehet, hogy veszélyes lesz az Airbus-Boeing egyfolyosós gépeknél kivívott duópóliumára. A Rostec vezérigazgatója Dubai-ban bejelentette, hogy Oroszország és az Egyesült Arab Emirátusok munkacsoportot hoz létre az MC-21 repülőgép közös továbbfejlesztésére. Az MC-21-400 alapján egy közös utasszállítógépet és egy tehergépet terveznek. A Emirátusokban jelenleg is gyártanak már alkatrészeket mind a két korábban említett világkonszernnek.

Nem gondoltam volna, hogy a japán Kawasaki motor és nehéz munkagépek mellett repülőgépet is gyárt, amely az Airbus A400M tehergéppel versenyképes.

Ha már tehergép, akkor itt egy ukrán konkurens, az Antonov An-70 rövid pályán fel-leszálló közepes hatótávolságú gázturbinás teherszállító, egymással szemben forgó légcsavar koszorúval. Az ukránoknak talán könnyebb lesz betörni a közel-keleti piacra, mert már együttműködnek a másik kiállított repülőgép, az Antonov/Taqnia An-132 gyártásában Szaud Arábiával. Rég láttam már ilyen keskeny szárnyú repülőgépet, itt a hivatalos repüléséről egy videó.


Kínai robot-repülőgépek, az AVIC repülőgépgyár termékei is bemutatásra kerültek, A gyárat onnan ismerjük, hogy ők fejlesztik az AV600 Vizi Sárkány nevü nagyobb kétéltű hidroplánt, amely még csak a guruló próbáknál tart. A kínaiak először hozták el a J-1 vadászgépekből álló katonai bemutató köteléküket egy szem pilótanővel, őt mint különlegességet le is fotózták. Az alsó képen a három bemutató kötelék, aki szerepelt az égi színpadon, középen az Al Bursan helyi és balról a Kecskeméten is megismert Orosz Vitézek.


Ha már a hidroplánokat is belekevertem a történetbe, akkor jó hír, hogy az orosz Beriev gyár elhozta a légi parádéra a sugárhajtású vízbombázó hidroplánját. Vízdobással is megmutatta, mit tud, üzletkötésről egyelőre nem érkezett hír.

Több száz gép kiállitása mellett a kereskedelmi látogatók száma majdnem 80 ezer volt az öt nap alatt, akik listaáron 113,8 milliárd dollár megrendeléssel távoztak.

Szintén mérföldkő, hogy 10 év alatt 100 emeletes A380 gépet vásárolt az Emirates, a századik gép fő helyen volt a kiállításon, és a következő 30-ról még nem egyeztek meg. Lehet, hogy ennek az üzletnek az oldalvágása volt a 40 darab 10-es Dreamliner megrendelés az Emirates részéről? A Dremaliner 10 mögött a képen az Orosz Vitézek vitézkednek a levegőben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »