Ellopott és lezuhant Q400 utasszállítógép Seattle-ben sok kérdőjellel

Légikatasztrófák mindig a jövőnek üzennek, vajon hogy lehet őket a következő alkalommal megakadályozni? Néhány nappal a Horizon Air Q400 turbopropos utasszállítójának ellopása és lezuhanása után igazából csak kérdéseket lehet feltenni.

A videón a “műrepülés”, a tényekhez még egy fénykép, a címképen pedig a Tacoma nemzetközi repülőtér légi fényképe.

A tények jelzése után jöhetnek a kérdések, amelyekbe bedolgoztam bővebben a történéseket.

1. Hogy jutott be a tolvaj a pilótafülkébe?

A tolvaj a légitársaság alkalmazottja volt, aki csomagokat rakodott a repülőgépekbe, videót is töltött fel erről korábban, így nem okozott gondot neki a repülőtérre és az előtérre bejutni. A repülőgép állóhelyen állt, az ilyen gépek fedélzetére a csomagtéren át is be lehet jutni…

2. Hogyan volt képes a géppel repülni?

A tolvaj csak szimulátorban készülhetett fel a repülőgép vezetésére. Pénzért egy civil szórakozásból akár oktatóval is vehet órákat, még az is lehet, hogy egy ilyen típusú szimulátorban gyakorolt. Lehet, hogy utazott ilyen gép pilótafülkéjében, mert a karácsonykor feltett videójában olyan célpontokat mutat, ahova Q400 repül. Egy kollégát meg miért ne vinnének el oda a légitársaság gépén a pilótafülkében, ha így volt, majd ezek is kiderülnek.

A tolvaj felkészült volt, hajtómű indítás, taxizás, felszállás, a Q400-on a fékszárny mellett a légcsavarok állásszögét is változtatni kell. Majd elkezdett bravúroskodni, ez tipikusan szimulátor szindróma. A Q400-at ki tudta venni a bukfencből, orsózott, hanyatt repült, ezt mind megúszta egy 40 tonnás géppel. Próbált útvonalat repülni túlnyomással, de azt már nem tudta bekapcsolni, a Flightradar24 kép alsó jobb sarkában látható zöld körözések a radaron már a tolvaj tanácstalanságáról árulkodtak.

Ellopott és lezuhant Q400

Élesben elég stresszt ad még egy gyakorlott pilótának is, ha két harci gép, itt a Nemzeti Gárda F-15-ösei fenyegetik, kísérik. Fogyott az üzemanyag, az utolsó manőver volt már csak hátra. A leszállás időszakban következett be a katasztrófa, ami több okból lehetett. Sokan írták, hogy a tolvaj eleve látványos öngyilkosságra készült, más hírek szerint egyik pillanatban a pilóta tudását akarta később elismertetni a légitársasággal, de ugyanakkor a lopás miatt várható börtönről is beszélt. Próbáltak neki az irányítók segíteni, hogy szálljon le egy reptérre, de ez nem sikerült, egy erdőre zuhant, a gép széttört és elégett, a tolvaj meghalt.

A géppel való fizikai repülésnél sokkal nehezebb volt a készülés arra, hogy kicselezze a repülőtér rendet, ahol a gépek az elemelkedés pillanatáig és utána a gyakorlatban minden manővert csak az irányító engedélye alapján tehetnek, nem lehet csak úgy kószálni. Januárban készítettem egy videót a HungaroControlnál, benne arról is, hogy milyen a reptéri légi irányítás normál menete az indulástól a felszállásig Ferihegyen, a Tacoma nemzetközi repülőtéren sem lehet lényegében másként.

Egy olyan helyzetet kellett a tolvajnak kifigyelnie és időpontot kiválasztania, amikor a Q400 két út között a repülőtér olyan állóhelyén tartózkodik, ahonnan rövid taxizással érhető el a felszállópálya, nincs rajta várható forgalom, stb. mert legkésőbb a felszállás során már észreveszik az engedély nélkül mozgó gépet, így is történt. A tolvaj ezt az ideális állapotot választotta a repülőgép ellopásához, a levegőbe emelkedése után már csak az elfogás eszköze maradt.

3. Milyen intézkedésekre számíthatunk a jövőben?

A légikatasztrófák után a hatóságok és a légitársaságok, repülőterek új intézkedéseket vezetnek be. Például a Germanwings katasztrófája óta, amikor a pilóta szándékosan hegynek vezette a gépet, soha nem tartózkodhat a repülés során pilóta egyedül a pilótafülkében. Ha valakinek ki kell mennie, akkor helyére beül egy utaskísérő.

Ellopott és lezuhant Q400

Bombardier Q400 pilótafülke rengeteg kapcsolóval,
normál üzemmódban két igazi pilótával

Egy nemzetközi repülőtéren külső ember nem juthat el a parkoló repülőgép ajtajáig, a repülőtéren a repülőgépek mellett dolgozó nem pilóták pedig kis potenciális elkövetői kör, erre utal az Aviation Safety.net és más lapok összeállítása is a korábbi ilyen típusú repülőgép lopásokról. Hetven év alatt 8 szerelők által illetéktelenül elvitt repülőgépek – An-26, C130, Li-2, C47 is volt benne – légikatasztrófáját kevesen élték túl a tolvajok közül. Ezeket nem követte olyan intézkedés, ami fizikailag megakadályozta volna a hozzáférést.

Szerintem a repülés biztonsága szempontjából várható olyan intézkedés a jövőben, amely az illetéktelen hajtómű indítás után már a taxizás során akadályt állít az ellopott repülőgép elé, hogy a tolvaj soha nem érhesse el a futópályát. De mit gondol erről az olvasó, lehet hozzászólni.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.