Vajon a fékszárny hibája inditotta el az orosz Tu-154-es katasztrófáját?

A hangrögzítő fekete doboz meghallgatása után a fékszárny hibája került a vizsgálat fókuszába, mivel a pilóták utolsó mondatai erre utalnak. A teljes vizsgálat persze még szinte el sem kezdődött és a repülési adatokat rögzítő fekete dobozt még nem vizsgálták meg. Szakértőnk folytatja délelőtti cikkünket.

Mivel a felszállást sikeresen végrehajtották és a gép még egy ideig gond nélkül repült, valószínű, hogy a meghibásodás a felszállási pozícióba kiengedett fékszárnyak visszahúzása közben történt, illetve ekkor vált katasztrofálissá. A Tu-154-esen a fékszárnnyal együtt automatikusan állítódik a vízszintes vezérsík beállítási szöge is, ellensúlyozva a fékszárny kiengedésekor vagy visszahúzásakor keletkező bólintó nyomatékokat.

Légikatasztrófa könyvünk

Elképzelhető, hogy a fékszárny visszahúzásával egy időben nem állítódott át a vízszintes vezérsík. Ha ez történt, akkor a pilótákat váratlanul érhette, hogy egy farnehéz nyomaték jelent meg – mintha valaki húzná a magassági kormányt. Ez könnyen vezethetett a gép áteséséhez, főleg, ha egy fordulóban történt mindez.


A Tu-154-es kibocsátott fékszárnyakkal

Másik lehetőség, hogy fékszárnyat nem tudták behúzni, vagyis felszálló helyzetben maradt. Ezek az eshetőségek felvetik majd a pilóták felelősségét is, hiszen a fékszárny, vagy a vele szinkronban állítódó vezérsík felszálló helyzetben maradása nem kellene, hogy katasztrófába torkolljon, ezek a pilóták megfelelő ténykedésével kezelhető problémák.

Hirdetés

A BBC tudni vél egy harmadik lehetőséget is, miszerint a gép két oldalán nem egyszerre húzódtak vissza fékszárnyak, esetleg csak az egyik oldalon történt ez meg. Ez a legrosszabb, ami egy fékszárny esetében történhet, mert ilyenkor az aszimmetrikusan kint lévő fékszárnyak a kormányokkal kivédhetetlen mértékű dőlést és szinte biztosan katasztrófát idéznek elő.


A kibocsátott bal oldali fékszárnyak a szárny kilépőélén

Nem véletlenül a fékszárny-konstrukció illetve a működtető mechanizmus olyan, hogy ha az egyik oldalon mechanikai vagy egyéb akadály miatt nem mozdul a fékszárny, akkor automatikusan a másik oldal is így fog viselkedni, azaz szintén nem mozdul. A mindkét oldalon működésképtelen (akár kinti, akár behúzott helyzetben maradt) fékszárny még mindig sokkal jobb, mintha csak az egyik oldalon működne.

Az adatrögzítők illetve a roncsok vizsgálata mindenképp választ fog adni erre a kérdésre – feltéve, hogy hihetünk a legutóbbi híreknek és valóban fékszárny hibája okozta a katasztrófát.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük