Hidrogén hajtású hajóval a világ körül, tankolás nélkül

Többször írtam már a 70 méter fesztávú napelemmel működő óriásgépről, a Solar Impulse 2 repülőgépről, amely konnektor nélkül, csak napelemekből tankolva sikeres világ körüli utat tett egy-két éve. A levegő után a vízen terveztek és kezdtek meg egy ilyen túrát, szintén tankolás nélkül, egy teljesen zöld, hidrogén hajtású hajóval, az Energy Observerrel.

Hirdetés

Hidrogén hajtású hajóval
Közel negyven éve építettek először egy ilyen formájú katamaránt a tengeri hajózás új generációjaként, amit az Energy Observer fejlesztői átvettek, kissé megnagyobbítva. A katamarán full kompozit, 30 méter hosszú, 13 méter széles, középen a fedélzet. Így nyersen kiöntve és összeszerelve mutatja igazán a formáját, amely első látásra is impozáns. A hajó lakótere a központi egység elején nappalival indul, majd három kétszemélyes kabin, két egyszemélyes kabin és egy zuhanykabin kötődik hozzá, nyolcan kényelmesen utazhatnak rajta. A katamaránokon szokásos háló pedig szabadtéri mozgásteret is kínál az utasoknak.
Hidrogén hajtású hajóval

Hidrogén hajtású hajóval
Két vezetője van a világ körüli útnak, az egyik egy sokat próbált tengerész, aki ilyen jellegű hajókon szelt már át földrészeket, ő a kapitány, Victorien Erussard, ő integet a kép bal oldalán a pilóta fülkéből. A hajó elejében pedig egy óceán kutató, cápabarát filmes, regényíró áll, Jerome Delafosse, aki a 6 éves expedíció során vezeti és képviseli a folyamatos média érdeklődés fenntartását, hiszen a kísérlet célja a tankolás nélküli zöld hajózás eszméjének elterjesztése. Az urak franciák, akik nem véletlenül büszkék erre Eiffel toronyostúl a Szajnán kezdték magukat a világgal észrevetetni.

Hidrogén hajtású hajóval
A napfény hajtásnak az a legnagyobb problémája, hogy a nappalokat felváltják az éjszakák, illetve néha a felhők is rosszalkodnak, a napelemek nem mindig működnek. A sötétséget például a Solar Impulse 2 úgy vészelte át, hogy vitorlázott. Napsütésben folyamatosan emelkedett, mikor elérte a 14-15 kilométer magasságot, akkor hatalmas szárnyával elkezdett siklani, közben még az aksikat is megtöltötte, bár az energia tárolása csak apró kisegitésre volt elég. A sötétben levitorlázott majdnem a tengerszintre, aztán jött a napfény és kezdte elölről a felmászást a magasokba. A hajó szintén napelemekkel indul, a katamarán szerkezet arra is jó, hogy a tengerről visszaverődő napfényt is hasznosítani lehet, alul is vannak napelemek. Sőt, ezek a panelek nem egyszerű napelemek, hanem világításra is képesek.
Hidrogén hajtású hajóval

Hidrogén hajtású hajóval
Most jön a csavar a történetben, a napelemekből nyert elektromos áram nem a hajót hajtja, hanem a tengervizet felbontja hidrogénre és oxigénre egy elektrolízis folyamán. A hajónak a tengeren a víz korlátlanul rendelkezésre áll. A vízből bontott hidrogént összenyomják és nyolc tartályba helyezik. Azért nem mondanak le teljesen a napelemből nyert elektromos energia hagyományos tárolásáról sem, kiegészítés képpen lítium akkumulátorok is vannak a hajóban, de nem ez a fő tároló kapacitás.
Hidrogén hajtású hajóval

Hidrogén hajtású hajóval
A gépház fő eleme a tüzelőanyag cella, több is van belőle, amely a hidrogént elektromos árammá és hővé alakítja át. Külön öröm, hogy a folyamat során pluszban hő is keletkezik, amire egyébként is szükség van a hajó fűtéséhez meg meleg víz ellátásához. Az áram táplálja az elektromos motorokat, amelyek a vízben levő propellereken keresztül hajtják előre a hajót. Kiegészítésként a tervezők nem mondtak le az ősi tengeri energiáról, a szélről, van a hajón szélturbina, automata vitorla, sőt még egy kite-surföt mintázó nagy orrvitorla is bevetésre kerülhet.


Hidrogén hajtású hajóval
A képeken látni, hogy már zajlik a világ körüli út, jelenleg Helsinkiben van az Energy Observer. Amúgy azért mennek olyan lassan, mert minden kikötésnél népszerűsítik ezt a hidrogén hajtásrendszert. A két vezető közötti korábbi képen szellemes a parti megjelenés, mintha egy nagy súlyzót emelnének a magasba ezzel a zöld jövővel.

Hidrogén hajtású hajóval
Ez kép különösen közel áll a szívemhez, mert Lisszabonban a Belem torony, az egykori vámház előtt áll a jövő hajója. A Belem torony szinte reprezentálja, hogy mekkora vámot kell majd azért képletesen fizetnünk, ha nem térünk át minél hamarabb szinte az összes közlekedési ágban a zöld hajtásrendszerekre. Elfogy körülöttünk igaziból majd a levegő….

Forrás: Energy Observer

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük