Hidroplán volt az első Air Force One

1943 Casablanca, az amerikai elnök a második világháborúban először utazott egy másik kontinensre.

Nehéz helyzetben volt az elnöki stáb, akik az utazást szervezték. Akkor tájt hajóval az Atlanti Óceánon átkelni a német tengeralattjárók farkas falkái miatt több volt, mint kockázatos. Maradt a repülés, hiszen a háború előtt a PanAmerican clipper hidroplánjai már menetrend szerint repültek az óceánokon át.

Addig soha nem vetődött fel, hogy hivatalban levő elnök egy állami tárgyalásra repülőgéppel utazzon. Az elnök ráadásul tolókocsiban tudott csak közlekedni, ami kényszerleszállás esetén még veszélyesebbé tette volna a repülőutat.

Amerika belépett a háborúba, a clipper hidroplánok is bevonultak. Juan Trippe, a PanAm vezére az elnök kérésére eladta őket az államnak. A pilóták khaki színű egyenruhára cserélték korábbi elegáns öltönyeiket, a hidroplánok katonai személy és áruszállításokat végeztek.

Több hidroplán típus közül a Boeing 314 Clipper volt a legkorszerűbb, az elnök is ezzel repült. Az elnök külön gépén még fokozták a luxust, bár az utasforgalomban is 70 személyes – belőlük 40 ággyá alakítható – volt a hidroplán, szalonokkal, ebédlőkkel. Itt utaztak a magas rangú stábtagok és katonai vezetők is, míg a többiek a másik normál hidroplánon.

Cselesen szervezték meg az indulást. Miközben a New Yorki PanAm hidroplán terminálról felszállt a két Boeing 314 Clipper, ez alatt Roosevelt elnök és csapata Washingtonból vonattal indult valahova.

Hidroplán a Balatonon egykor és most

Két nap múlva találkoztak Miamiban. A hidroplánok hajózó személyzete még ekkor sem tudta, hogy hova repülnek majd. A Boeing hidroplán még békeidőben leszállásokkal ugyan, de simán a legrövidebb úton repülte át az Atlanti Óceánt Európába.

Az elnöki küldöttség két hidroplánnal – az elnökkel a Dixie, a többiekkel pedig az Atlantic – Dél Amerika felé vette az irányt. Kétszer leszálltak tankolni és pihenni, mielőtt a második brazíliai megállóból a legrövidebb úton Afrikába repültek volna. A cél nem Casablanca volt, hanem a gambiai brit koronagyarmat Bedhurst városának tengerbe ömlő folyója. A hullámmentes vizekre könnyebben le tudott szállni a Boeing 314.

Az Air Force One nem repülőgép, hanem hívójel

Roosevelt utazása és az elnök védelme ösztönözte a hadsereget, hogy épüljön légi Ovális Iroda is. Az elnöknek már ismerős Skymastert alakították át, ezzel repült Roosevelt a teheráni konferenciára. Majd egyre korszerűbbek lettek az elnök számára épített repülőgép típusok, míg napjainkban már a Jumbok is lassan kiöregszenek. Az ötvenes évektől nem egy hanem több gép, egy flotta szolgálta a kormányzati utazásokat helikopterrel bezárólag. Azóta az Air Force One egy olyan hívójel, amely mindig azt a gépet illeti, melynek fedélzetén az elnök tartózkodik. Kivéve a helikoptereket, amit a tengerészgyalogság üzemeltet, és ezért azok hívójele Marine One.

A hidroplánok itt vártak a visszaútig, mert Bedhurstből Casablancába két Douglas C54 Skymaster, négymotoros katonai szállítógép vitte tovább a küldöttséget.

A casablancai tárgyalások sikere után az elnök egy cirkálóval tért vissza Gambiába. Mások által Clipper One-nak is nevezett Dixie Boeing 314 külön hidroplán és társa a korábbi három megállón keresztül, de nem olyan feszített tempóban repült vissza az Egyesült Államokba.

Franklin Delano Roosevelt volt a világon az első elnök, aki levegőben ünnepelhette a születésnapját. Az utazásról fennmaradt egyik ritka képen az elnök maga vágja fel a születésnapi tortáját.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »