Hidroplánok harca az erdőtüzekkel Európában

Az erdőtüzek naponta változnak, az ellenük való védekezésből a hidroplánokat emelném ki. Méghozzá egy mutató mentén. Egy siklással három, hat és tizenkettő tonna vizet képesek felvenni azok a hidroplán típusok, amelyek oltják az európai erdőtüzeket. Jelentős európai összefogással.

A legnagyobb teljesítményű az orosz Beriev Be-200CS sugárhajtású hidroplán, amely már több mint egy hónapja szolgál Görögországban. A TASSZ híre szerint több mint 100 órát repült, 400 alkalommal 2500 tonna vizet dobott a különböző tűzfészkekre. Egyedül a Beriev hidroplán bírta a szédítő meleget, közel 50 Celsius fokban is üzemképes maradt.

A tüzek terjedése miatt a görögök egy hete plusz még egy Beriev hidroplán kértek. Helyette az oroszok egy IL-76 gépet küldenek, egy igazi óriást. A Iljusin IL-76 nem hidroplán, bár 42 tonna vizet vagy oltóanyagot vihet egy felszállással egyszerre, de csak szárazföldről feltankolva.

A tűzoltó változat működését 4 perc után lehet látni

A bevetések során egy alkalommal észleltek a Beriev hidroplánnál hajtómű problémát, amit az ellenőrzések nem igazoltak vissza. Az oroszok talán azért nem tudtak sugárhajtású hidroplánt adni, mert a Be-200 típusnál most térnek át az ukrán hajtóművekről a hazaira, ami elég lassan megy.

Kisebb egyszeri 6 tonna kapacitással a következő típus sok néven ismert. Régebben Canadaair-215, majd turbó hajtóművel Bombardier-415-nek hívták. Ebből a típusból repül a legtöbb Európában.

Most a görögöknél két spanyol és két horvát hidroplán oltja a tüzet. Korábban a képen látható franciák voltak Szicíliában és segítettek a spanyoloknak is. A törököknél meg spanyol tűzoltó hidroplánok repülnek a Grupo 43-tól.

A helyiek a kíváncsiságuk miatt néha akadályozzák a vízfelvételt. A Beriev hidroplánhoz például egyszer annyira közel mentek, hogy felborította őket a hulláma és még ők panaszkodtak. A beszúrt videón is látszik, hogy egy csónakból közeli felvételeket készítenek a Bombardier tűzoltó gépről Törökországban. Még szerencse, hogy a hidroplán le tudott lassítani.

Végül a három tonnás egyszeri vízfelvételre képes Air Tractor AT-802F Fire Boss is bevetésre került. Nem a legkedvezőbb, mert úszótalpas hidroplán, láttam a típust közelről akcióban Portóban bemutatón.

A görögöknél akkora a baj, hogy Svédországból is kértek és fogadtak két ilyen tűzoltó hidroplánt. A Fire Bossok Sármelléken is tankoltak Görögország felé.

Sajnos a klíma megzavarodása kedvez az erdőtüzeknek. Remélem, hogy a védelmi képesség fokozása érdekében Európában növelik majd a vízbombázó hidroplán flottákat és az együttműködést is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »