HungaroControl bevezette a szabad légtérhasználatot

Magyarországon megszűntek a légi folyosók. Európában elsőként a HungaroControl vezeti be a szabad légtérhasználatot (Hungarian Free Route, HUFRA), ahol a légterünket átrepülő gép a belépési és kilépési pont között egyenesen repülhet.

2015. február 5-től Európában elsőként a HungaroControl törli el a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az új forgalomszervezési koncepció (Hungarian Free Route, HUFRA) lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken közlekedhetnek a repülőgépek. Szakértők szerint ezzel a megoldással a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe.

Az Európai Bizottság rendelete (716/2014) értelmében a szabad légtérhasználat, azaz a „free route” bevezetése 2022. január 1-jére 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz a léginavigációs szervezetek számára. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat, a HungaroControl jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette az előírást, így a repülőgépek a magyar légtér teljes vertikumában igénybe vehetik a „free route” szolgáltatást.

HungaroControl - Magyar légtér

A HUFRA alkalmazásával a repülőgépek a lehető legrövidebb, vagyis szükségtelen töréspontok beiktatása nélküli úton tehetik meg a magyar légtérbe belépő és az onnan kilépő pontjaik közötti távolságot. A légitársaságok így a lehető leggazdaságosabb és legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. A koncepciónak köszönhetően egy év alatt csaknem 1,5 millió kilométerrel csökkenhet a Magyarországon átrepülő járatok repülési útvonala – az ezen a távon megspórolt üzemanyaggal egy repülőgép akár harmincszor is körberepülhetné a Földet.

Európában már több államban (pl. Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route” koncepciót, de az útvonal rendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatják azt. A HungaroControl által kidolgozott koncepció lényege, hogy valódi szabadságot biztosít a magyar légtérben. A HUFRA nem csak a légtérhasználók számára szolgál számos előnnyel, de a léginavigációs szolgálat kapacitását is optimalizálja, és csökkenti az irányítók leterheltségét, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

fab-ce térkép

„A magyar léginavigációs szolgálat által kidolgozott megoldást az EUROCONTROL szakértői és FAB CE partnereink is követendő példának tekintik. Az államhatárokon átívelő „free route” működés technikai és operatív feltételeinek megteremtéséről már tárgyalásokat folytatunk az osztrák és horvát, valamint a szlovén légi navigációs szolgálat vezetőivel. A továbbiakban tervezzük az együttműködést más FAB-ok területén működő szolgáltatókkal is,” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A szolgáltatás bevezetését a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányító rendszerének, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszernek folyamatos innovációja tette lehetővé. A HUFRA bevezetését több hetes gyakorlatsorozat előzte meg a HungaroControl saját kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS). A koncepció végső formáját a magyar légteret jellemzően használó húsz légitársaság szakembereinek véleményezését követően nyerte el.

Cikk megosztása:

2 hozzászólás a “HungaroControl bevezette a szabad légtérhasználatot” bejegyzéshez

  • 2017-04-29 18:57
    Permalink

    2016. aug. 6.: 2745 átrepülő járat.
    2016. nyara: több, mint 100 000 járat havonként.
    Vajon mikor lesz egy repülőgépmentes nap – hogy egy kicsit napfényhez juthassunk?
    Az a sok szennyezőanyag a troposzféra felső határán garantáltan biztosítja, hogy ködbe-felhőbe burkolózzunk, a Napot egyre kevesebbszer láthassuk, elpusztuljunk.
    No, akkor már nem lesznek repülőjáratok, a Föld kiheveri az emberiséget, s ha még marad belőlünk mutatóba néhány, már egészen élhető világ veszi majd körül.

    Válasz erre
  • 2017-09-26 23:35
    Permalink

    Gyorsan és könnyen felrúgják a reptéri urak a szabályokat, törvényeket! Nem is olyan régen kötelezően kijelölt zajvédelmi területek voltak, ma meg keresztül szelik a repülők Vecsést, nem baj itt már se a zajszennyezettség, se a levegőből ránk ömlő üzemanyag eső…nem csoda, h a környékünkön van a legtöbb tüdőrákos! Minden kritika megilleti ezt a reptéri működtetést! Egymás hangját nem halljuk a sűrű felszállások miatt, ki téríti meg ezt a sok kárt, kellemetlenséget, az elrabolt időnket, vecsési lakosoknak? Tudomásom szerint minden utas fizet környezetszennyezési díjat, nem keveset, nekünk ki fizeti meg az elveszett életeket, egészséget? Nagyon remélem, h minél többen fel fognak szólalni ez ügyben! Minket nem kérdezett meg senki, h egyetértünk azzal, h naponta 100 gép repüljön át a fejünk fölött! Gyermekeink jövőjét féltem, mert ez már nem egy élhető környezet, tönkre tettek az urak mindent!

    Válasz erre

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük