Két kamera a robotpilóta szeme az automatikus kisgépes leszállásnál

A nagyobb repülőtereken mindennapos dolog az automatikus leszállítási rendszer, az ILS, amelynek komoly földi egységei is vannak. Például ILS telepítés miatt zárták be két hónapra a ferihegyi kettes pályát.

Hirdetés

A kisgépes repterek egyáltalán nem használják az ILS-t, de ott is szükség lenne automata leszállító rendszerre, több okból. Például bármilyen rossz idő esetén már kevés a pilóta tudása a leszálláshoz. Másrészt kopogtatnak az önvezető személy és teherszállító repülőgépek, amelyek közül nem lesz mindegyik helyből felszálló.

A Müncheni Műszaki Egyetem – a TUM – kutatói egy szellemes megoldással helyettesítik a pilóta szemét. Kamera veszi a jelet, ezt a képfeldolgozó rendszer fordítja le parancsokra a robotpilótának, ami leszállítja automatikusan a gépet.

Azért van benne néhány csavar. Nem egy kamera típus dolgozik, hanem kettő. A sima nappali kamera – ami a látva repülést másolja – mellett/helyett használnak egy infravörös kamerát is, amely rossz időben vagy akár éjszaka is lát.

A másik újítás a GPS rendszer kontrollként való használata. Az autóban is tapasztaljuk sokszor, hogy a GPS nem pontos, ezért önálló használatát ma a repülésben csak kiegészítésként engedik. A pilótának legkésőbb 60 méter magasságon át kell vennie a robottól a kormányt.

A kamerákból érkező jeleket feldolgozó szoftver összeveti azokat a GPS adatokkal, igy nagyobb a biztonsága a robotszemeknek. Még egy feltétel kell a robotpilóta működéséhez kisgépeknél, ne rudazatokkal működjenek a kormányok. A fly by wire kormányzás, amikor villanymotorok a számítógéptől kapott parancsok alapján mozgatják a kormányszerveket, szintén feltétele ennek a rendszernek.

Ez a C2Land projekt egyik fejlesztésének lényege, amelyet német szövetségi finanszírozással a TUM kutatói, a Braunschweigi Műszaki Egyetemmel együttműködve fejlesztettek nemzeti rendszerré. A megoldást egy Diamond DA42 Twin Star gép belső átalakításával tesztelték nemrégen a bécsújhelyi repülőgépgyár repülőterén.

Külön hab a tortán, hogy a Diamond-SIEMENS hibrid repülőgép is egy Diamond típus volt. Már csak össze kell tolni a kettőt.

A repülőgép sok kísérletre alkalmas és 2015-ben ott volt a párizsi airshow-n is.

Martin Kügler, a TUM Repülési Rendszerdinamikai Tanszékének tudományos munkatársa szerint

az automata leszállás elengedhetetlen a jövőbeli repülési feladatokhoz. Például amikor az automatizált repülőgépek szállítanak rakományt vagy az utasok automatizált taxikat használnak.

Az ILS szerelés Ferihegyen csúcsforgalmat generált az Egyes futópályán, videónk róla.

Forrás: Technischen Universität München (TUM)

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük