Négyhajtóműves repülőgépek lassan elfogynak a légi utasszállításban

Ezekben a vészhelyzetes időkben találtam egy érdekes grafikonos összeállítást a négy hajtóműves utasszállító repülőgépek fokozatos kivonásáról, ahogy helyettesítik őket az új kompozit szintén kétfolyosós, de már csak két hajtóműves légi óceánjárók.

Nemrég repült utoljára az egyik és a címképen látható Ég királynője, ekkor jött az ötlet, hogy egy kicsit körülnézek.

A légitársaságok még 3 négyhajtóműves géptípust tartanak az utasszállító flottákban. A leginkább kimenő típus az első képen látható Airbus A340.

Itt láthatók a világ utasforgalmában évente felkínált szék csökkenések. Ma már tudjuk, hogy a fehér elefánt, a kétszintes Airbus A380 gyártását is befejezik jövőre, bár még 2030-ig biztos repülnek. Itt is megkezdődtek már a kivonások. Először a gép fehérbe öltözik, itt korábban az Air France-nál repült, majd jó lesz alkatrész utánpótlásra, ahogy az alsó képen az első A380 repülőgép már darabokban.


A következő grafikonon látható, hogy a székek bőven gyarapodtak a 10 év alatt a széles törzsű kéthajtóművesekkel.

10 év alatt majdnem 700 millióval nőtt a kéthajtóműves típusokból az éves székkapacitás, nem csoda, hogy a világ leghosszabb járatait a légitársaságok ma már nem négy hajtóműves gépekkel repülik.

A videón egy Airbus A350, amit az Airbus főként a magyar származású Udvarházi István lízing guru és köre követelésére fejlesztett a Boeing Dreamlinerrel szemben. Így hátranézve kiderült, hogy a Boeing döntött jól, amikor a Dreamlinert, a B787 fejlesztését gyorsította be a B777 modernizálásával együtt. Emiatt a 2010-es években leállította az A380 konkurrenseként a tervezőasztalon már kész kétszintes óriását, a B797-et.

A következő grafikonon látható, hogy tavaly a Boeing már keményen uralta ezt a kétfolyosós és csak kéthajtóműves piacot.

Boeing B777 és B787 együtt közel 500 ezer szék 2019-ben, míg az Airbus A330 és A350 összesen nem sokkal több, mint 200 ezer szék.

A mai helyzetben, amikor a légitársaságok sorra állítják le a kormányintézkedések és a koronavírus világjárvány miatt a gépeiket, nem lehet megjósolni, közelit-e majd ez a különbség. Egy biztos, a négy hajtóművesek közül egyre kevesebb lesz majd kargógép, aztán majd jön a boneyard, a repülőgép temető.

Bár én remélem, hogy még utazni-repülni fogok az Ég királynőjével.

Forrás: anna.aero Market Trends

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük