Niki Lauda, kinek nevét 3 légitársaság viseli, élt 70 évet

A múlt héten 70 éves korában elhunyt Niki Lauda kedvelte a hármas számot. Háromszor volt Formula 1 autóversenyen világbajnok, másik életében pedig háromszor hozott létre, vagy vett vissza légitársaságot és pilótaként is repült óriás gépeket. Nagyképekkel tisztelgünk légitársasági munkássága előtt.


Forma 1 versenyzőként lett világhírű, harcosságát jól mutatta, hogy balesete után 6 héttel már újra a volánnál ült. Piros sapkája lett az emblémája a repülésben, és mikor a légitársasági üzlete nem ment, akkor állandóan versenyzőként, csapatvezetőként vagy tanácsadóként visszatért a Forma 1 autós cirkuszba. Ő fedezte fel a képen látható ma már sokszoros világbajnokot, Lewis Hamiltont is.


Lauda 1979-ben alapította első légitársaságát Salzburgban a képen látható Fokker 27 repülőgéppel, amit többnyire maga vezetett. A charter és szabadidős légi szállítási üzletben próbálta kamatoztatni hírnevét, ami kezdetben csak mérsékelten sikerült, ezért visszatért gyorsan versenyzőként a Forma 1-be a harmadik világbajnoki címéért. De unta a körözést a versenypályán és a Lauda Airt nagygépes légitársaságként a nyolcvanas évek végén felélesztette.


Boeing 767, Boeing 777 óriás gépek vásárlásával megtörte a nemzeti légitársaság, az Austrian Airlines monopóliumát a külföldi repülésekben, de az egyre növekvő flottájában voltak egyfolyosós, Boeing B737 és Airbus A320 repülőgépek is. Olcsóbb árakkal és személyes varázsával vívta a versenyt, ezeket a nagyobb gépeket néha maga vezette. De a sors nem kedvezett neki.


1991-ben a Lauda Air Bangkok és Bécs között menetrend szerint közlekedő Boeing B767 repülőgépe egyes hajtóművének sugárfordítója egy szelephiba miatt repülési magasságon, 10 000 méteren bekapcsolt, a gép emiatt Thaiföldön lezuhant. Lauda a roncsok között a helyszínen azt mondta, hogy számára szörnyűbb volt ezt átélni, mint amikor megégett az autóversenyen. Ilyen baleset még soha nem fordult elő, hiszen a sugárfordító azért van, hogy a leszálló pályára érkező repülőgépet a földön lefékezze. A vizsgálat azt állapította meg, hogy a pilóták kaptak egy figyelmeztetést, de ez annyira abszurdnak tűnt, hogy nem vették komoly figyelmeztetésnek. Ráadásul Lauda szimulátoron sokszor lerepülte a balesetet, és nem mindig tudta kikapcsolni a sugárfordító szelepét. Végül a Boeing elismerte a lehetséges hibát és átalakította a rendszert, hogy a sugárfordító csak földön működhetett.


A baleset megrendítette a Lauda Air-t, a nehézségek elől Lauda úgy menekült, hogy először részben eladta a légitársaságot az Austrian Airlines konkurensének, a Lufthansának, majd 2000 évben az egész Lauda Air az osztrák nemzeti légitársaságé lett.


Lauda nem jókedvéből vált meg korábbi légitársaságától, azt jól mutatja, hogy három évre rá újat alapított. Mivel a vezetékneve már foglalt volt, ezért a keresztneve, Niki lett a légitársaság neve. Airbuszokkal és Embraerekkel profilban maradt a nyaralni-telelni vágyó utazóközönségnél. Amikor szükségessé vált a tőkebevonás, akkor pedig a Lufthansa német konkurenséhez, az Air Berlinhez fordult 2011-ben. A kotta hasonló volt, mint korábban, a Niki fokozatosan az Air Berliné lett, aki 2017-re teljes egészében megszerezte Lauda második légitársaságának tulajdonjogát.


Az Air Berlin is csődbe ment, a két veseátültetésen túl levő Lauda gyorsan megvett egy kis légitársaságot, hogy visszaszerezze a Niki-t az Air Berlin romjain. Átnevezte azt Laudamotion-nak. Valahogy a felszámolás jogilag Németországból átkerült Ausztriába, a Lufthansa helyett Lauda vehette meg a korábbi gépeket. A táncrend nem változott, most is a másik oldalról szövetségest keresett, amit a Ryanair-ben talált meg. Diszkont elvek egyébként a személyzet ruháiban is megmutatkoztak, mert még a légikisasszonyok is farmert húztak. Lauda egy tüdő átültetés után fokozatosan a Ryanair-re hagyta a Laudamotiont, így ők kipróbálhatták az Airbus üzemeltetését, hiszen a Ryanair flottája közel 300 csupa Boeing B737 gépből áll. A múlt héten Michael O’Leary a Ryanair főnöke Lauda halálakor azt üzente, hogy a Lauda név az iránta való tiszteletből örökre fennmarad.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük