Red Bull Air Race 2019, új szabályok régi versenyzőkkel, magyar pilóta nélkül

Lassan elindul a gyorsasági motoros műrepülő világbajnokság újabb szezonja, a Red Bull Air Race 2019, friss hírek kommentárral fűszerezve.

Hirdetés

Tavaly egy rendkívül izgalmas világbajnokság volt, ahol az utolsó forduló legutolsó repülésében Martin Sonka egy leheletnyi gyorsasággal lett új világbajnok, nyitóképünkön a csapatával a dobogón.

Az idén is marad rendezési elvként a pilóták dupla párbaja, vagyis a kvalifikáció legjobbja repül a legrosszabbal és így tovább. A második párbajkörbe a nyertesek mellett a legjobb vesztes kerül, tavaly ilyen visszakerüléssel nyert futamot például az amerikai pilóta Goulian. Végül a legjobb Négyben újra indul az óra, és az ott szerzett versenyidők adják ki a dobogós rangsort.

2019-ben változtattak az egyes futamokon kapható pontrendszeren, egyfelől plusz pontokat adnak a kvalifikáció dobogósainak, 3-2-1 számban. Másfelől a versenyen megemelték és csoportokba osztották a pontokat. Az első négynek 25-22-20-18 pont jár, az 5-8 közötti helyeken a második párbajban vesztes négynek 14-13-12-11 pontot adnak. Akik meg egyből kiesnek, azok 5-4-3-2-1-0 ponttal gyarapodnak.

Másik szabályváltozás szerintem gyorsítani fogja a versenyt, mert a pilóták kicsivel több G-t engedhetnek meg maguknak, ez leginkább majd a félkubáni műrepülő figurában lesz érzékelhető. 11 G lesz az új abszolút határ, eddig 10 G volt, de csak akkor, ha az 0,6 másodpercnél hosszabb ideig taertott. A magasabb G határ megsértéséért viszont nem kettő, csak egy másodperc büntető időt számolnak. A 12 G továbbra is kizárással jár, ezért óvatosan érdemes csak kockáztatni. Kizárás esetén vajon hány pontot kapnak a pilóták?

Az idén nincs feljutás a mesterek közé, mint tavaly. Bár akkor sem az utánpótlást két évben egymásután is megnyerő német pilóta Florian Berger volt a szerencsés, hanem az egyébként a versenyben csak hatodik angol pilóta, Ben Murphy.

Besenyei Péter elmondta, hogy hagyomány szerint a versenyzők befogadják maguk közé az újat, nyilván szavuk van ebben ma is. Murphy korábban a Királyi Légierő Red Arrows bemutató kötelékének volt a parancsnoka, és egyébként jól is teljesített tavaly, hetedik lett az első mesterpilóták közötti szezonjában.

Mindezek ellenére sportszerűbbnek tartanám, ha valaki megnyeri az utánpótlást, az kapjon lehetőséget a nagyok között. Mivel nem így van, ezért a tavalyi bajnok lengyel Lukasz Czepiela – egyébként civilben Wizz Air kapitány – idén újra megnyerheti a Challenge világkupát és akkor talán felkerülhet.

További 33 videó a Red Bull Air Race lejátszási listánkon

Salzburghoz közeli nem hivatalos forrásból azt olvastam, hogy három nagy öreg bejelentette, ebben a szezonban repül utoljára alacsonyan a víz vagy a terep felett. Közülük az egy világbajnok Kirbly Chambliss jövőre 60 éves lesz, a másik régi motoros francia Nicolas Ivanoff pedig pár éve sokat küzdött gépproblémákkal. Végül Mike Goulian is abbahagyja, aki tavaly majdnem világbajnok lett.

Ez azért fontos, mert nem egy, hanem egyből három hely is megüresedhet, így kedvencemnek, az egy szem hölgypilótának, Melanie Astlesnek is komoly esélye lehet, ha szépen és eredményesen repül az idén.

Tavaly sem sikerült jól a magyar pilóta, Genevey Daniel szezonja, utolsó lett az utánpótlás kupában. Dániel már ebben az évben nem versenyez, inkább a motoros műrepülő világbajnokságra koncentrál, ahol ő már mesterek között repül, az unlimited kategóriában tavaly szép eredményt ért el . Reméljük, a magyar fejlesztésű Genpro műrepülő géppel ott előbb-utóbb feljut majd a dobogóra.

Kilencen maradtak a Challenge világkupában tavalyról, egy osztrákot, egy amerikait és egy svájcit vettek fel hozzájuk, a nevük még nem mond semmit.

Végül megint nincs véglegesítve az idei versenynaptár. Két futam biztos, a nyitó Abu Dhabiban február 9-én és a magyar futam július 14-én. Két szerződésről lehet olvasni még, az egyik helyszín Cannes, a másik pedig Kazany, ahol tavaly voltunk. Lehet, hogy kevesebb futam lesz nyolcnál, de lehet, hogy mint tavaly, menet közben rendeződik minden. Bízzunk benne.

Forrás: Red Bull Content Pool

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük