Wizz Air 13 éves, magyarországi történetéről 13 képben és videóban

A Wizz Air 13 éves, mi 10 éve készítünk bejegyzéseket, képtárakat és videókat a diszkont légitársaság magyarországi életéről. Stílszerűen 13 képet választottam, néhányat videóval megduplázva. A kép aláírások során sok linket alkalmaztam, érdemes a korabeli írásainkba és videóinkba is belenézni.

Hirdetés


A Wizz Air az Európai Unió keleti bővítésének a gyermeke, amikor az uniós tagsággal a volt szocialista országok számára is nyitottá vált az európai égbolt, minden légitársaság szabadon repülhetett a különböző célállomásokra. Váradi József 2003-ban magyar menedzsmenttel új fapados légitársaságot alapított és meggyőzte Amerikában az Indigo Partners légi iparra szakosodott befektető csoportot, hogy Kelet-Európában is növekedhet egy A-ból B-be szállító légitársaság. 2004 májusában a lengyel Katowicéből és a magyar Budapestről megindultak az első járatok London és más városok irányába. Váradi Magyarországon nem tudta alkalmazni a fapados bibliát, miszerint nem központi repterekről kell repülni, mert akkor Magyarország egy nemzetközi repterű ország volt. Az alakulás körülményeiről és az első öt évről ajánljuk a légitársaság ötödik születésnapján készített videónkat.


A képet 2012 februárjában készítettem, amikor a Ryanair vezére a Malév csőd kapcsán lecsapott Budapestre. Két hét alatt létrehozott nálunk egy bázist, bár a megnyitóra a tőle megszokott poénként csak az álarcát küldte. Addig Wizz Dávid és Ryanair Góliát nem keresztezték egymás útját, iparági pletykák szerint a közös nagy tulajdonos, az Indigo Partners is belejátszhatott egymás elkerülésébe. Váradi nemcsak helyismerete okán beleállt a meccsbe, és két év alatt Budapesten nyolc kettőre verte bázisgépben Michael O’Leary-t. Azóta is tartja az előnyt, lehet hogy a budapesti bázison Európa legnagyobb légitársaságán aratott győzelem doppingolja a Wizz Air magyar területen levő folyamatos növekedését.


2012-ben a Wizz Air Debrecent is célállomássá tette, a kép bal oldalán London-Lutonból érkezik az első járat. A vidéki város két év alatt annyira megerősödött, hogy 2014 decemberében egy géppel bázist is nyitottak, ismerkedjenek meg Petrával, a bázis fő légi kisasszonyával.
Azóta folyamatosan napirenden van az új magyar célállomás kérdése, de a jelenleg két alkalmas reptér közül se Balaton, se Győr nem szerepel még a címek között, erről nyilatkozott nekünk a vezérigazgató. A határmente érdekes üzleti lehetőségeket rejt, hiszen most Debrecent biztos megdobja az ukrán európai vízummentesség. A cikk írása közben kaptam a friss hírt arról, hogy Eszékről is elindul az első Wizz Air járat, ami jó lesz a Pécs és környékieknek.


Hastánc a ferihegyi betonon abból az alkalomból, hogy 2013 őszén a légitársaság megnyitotta dubaji járatát, amely olyan messze van, amit még az Airbus A320 gépek hatótávolsága éppen elbír.


A kép bal oldalán Tóth György kapitány a Wizz Air budapesti Airbus A320 család szimulátorának vezetője a megnyitó alkalmából. Pár évre rá a mozgó pilótafülke szimulátor mellé a Wizz Air telepített Budapestre egy rögzített szimulátort is, amit a képen Diderick Pen üzemeltetési igazgató, ma már a légitársaság ügyvezető alelnöke is, teszteli a szimulátort. Mivel a légitársaság repülőgépei magyar lajstromban vannak, így jól passzol hozzá helyileg a pilótatudás karbantartása is.
Az európai vállalat Wizz Air további tevékenységeket is telepített hozzánk, a könyvelés mellett javító hangárt épített Ferihegyen, pilótaképzési kadet megállapodásokat kötött magyar egyetemekkel, az utolsó videóban részletezi ezeket a vezérigazgató.


2015-ben dizájnt váltott a légitársaság, amit Magyarországon mutatott be a sajtó képviselőinek a légitársaság 11. születésnapján. A képen háttérben a korábbi festésű gép, de a formaruhák is megújultak. Nagy élmény volt számomra az ünnepi repülés Budapest – Varsó – Lengyelország nagy kör – Varsó – Budapest útvonalon, rengeteg fotó róla itt.


Sokszor hallottam a vezérigazgatótól az elmúlt években, hogy jó árat kínálhassanak, folyamatosan törekszenek az egy székre eső költségek csökkentésére. Ebben első lépés a cápaszárnyas Airbuszok voltak, majd nemrégen a Wizz 180 személyes Airbus A320 gépek mellé már nagyobbakat is vásárolt. Tavaly a Budapesti bázisra kerültek az első 230 személyes Airbus A321 gépek, az első érkezése másnapján Szabó Zoltán főpilóta bemutatta azt nekünk a hangárban. Sőt, előző évben Párizsban a Wizz Air gigaüzletet kötött, az Airbus egyik legnagyobb ügyfele lett azzal, hogy 110 darab A321neo új generációs gépet rendelt. Ezért az Airbus bevonta a Wizz kapitányokat a tesztrepülésekbe, így láthattuk és járhattuk be az egyik A321neo gyári példányt Budapesten. A képen a gép szuper hajtóműve előtt Szabó Zoltán főpilóta, míg a hangárlátogatás során készült képen Tamara Vallois kommunikációs igazgató látható.


A légitársaság a “Királyi Szállító” cím megszerzésére is törekszik. Focifronton tavaly az EB-re indított járatokat, aztán a magyar labdarúgó válogatott hivatalos szállítója is lett. Másrészt állami célból egyre többször teljesít különjáratot, amikor például a miniszterelnök üzletember delegációt visz magával.


A diszkont légitársaság egyik jelzője, hogy magyar gyökerű. Az eddig elmondottak miatt talán azért is, mert részt vesz Magyarország imázsának erősítésében. Ilyen volt a Duna feletti repülése százezrek örömére, amit sikerült a repülés irányítás mellől a Lánchídról levideóznom.


A légitársaság futórendezvényeket is támogat. A kép bal oldalán a vezérigazgató a Budapesti Félmaraton névadó szponzornak járó trikót viseli, míg a másik felén együtt fut a budapesti reptér betonján a reptér kereskedelmi igazgatójával, Kam Janduval. Tavasszal a debreceni reptér futópályáján is futhattak az érdeklődők.


A légitársaság a budapesti olimpiai pályázat támogatója is volt két gép átfestésével. Kár, hogy az olimpia rendezése egyelőre lekerült a napirendről.


Rómában szállunk fel éppen hazafelé a Wizz Air járatára, ajánlunk hozzá egy barcelonai városlátogatási videót, ahova a fehér-pink-lilás gépekkel repültünk.


Nem mindig igaz a mondás, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában, mert Váradi József vezérigazgatónak ez sikerült. Sőt de facto jelzővel vagy anélkül a Wizz Air lett a magyar nemzeti légitársaság, a kétoldalú légügyi egyezményekben őt jelölik ki, nemrég közszolgáltatóként koncessziót nyert a balkáni útvonalakra. Váradi a Wizz magyarországi teljesítményét a sajtótájékoztatókon olykor-olykor a Malévhez méri. Nagyjából fele annyi géppel már tavaly túlhaladta a Malév 3 milliós rekord utasforgalmát és két számjegyű növekedést diktál a magyar piacon a jövőben is, ahogy azt a videóban hallhatják.

A többséget képviselő saját fotók mellett 5 Wizz Air fotót tettem fel. Címkép: Józsa István, Debrecen Airport

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.