Égi igáslovak a repülőgépgyártásban: Beluga, Dreamlifter és Super Guppy

Ma már az egész világon gyártanak nagy méretű repülőgép elemeket, amelyeket összeszerelésre néha a tengeren túlra nagy távolságra el kell szállitani. Ezért a két vezető légiipari konszern, az Airbus és a Boeing nagyméretű teherteret épitett korábbi tipusaiba, szinte felfújta őket, házon belül oldotta meg az igényes légi szállitási feladatot.

Hirdetés

Égi igáslovak
A képen egy hetven évvel ezelőtti történet, amikor a majd 100 méter szárnyfesztávolságú és a háborús korlátozások miatt fából épült repülőgép nagyobb elemeit szállitják összeszerelésre. Howard Hudges H-4 Hercules óriás hidroplánja csak egyszer repült, ezzel szemben a két nagy repülőgépgyárnál, az Airbus-nál és a Boeingnél a nagyméretű repülőgép elemek szállitása napi rutin. Mit szólnának az emberek, ha ezek állandó útlezárásokkal járnának együtt?

Égi igáslovak
Nem igazán elegáns, ha egy nagy repülőgépgyár a konkurrens gyár majdnem gépét használja belső szállitásra. Ez történt az Airbusnál, amig bő húsz évvel ezelőttig a később bemutatandó Super Guppy-t, egy Boeing gépből felfújt teherszállitót használtak szárnyak, törzsszekciók elvitelére a végszerelés helyszineihez.

A 90-nes évek közepén az Airbus az A300 tipusra alapozva épitette meg saját szállítógépét. A raktér ajtót előre tették, ezért a pilótafülkét szellemesen és a fehér bálna orrához hasonlóan elől kissé lelógatták. Az A300-600 teherszállítót ezért nevezték el hivatalosan is Belugának.
Égi igáslovak

Égi igáslovak
A különleges repülőgép 46 tonna terhet szállíthatott az európai gyárakból francia Toulouse-i és a német hamburgi gyárakba az összeszereléshez. A végső gyártási vonalra a 320 és 330 család törzsei, szárnyai, vezérsikja érkeznek, de az öt gépből álló házi flotta alkalmas az új 350 XWB család nagy méretű elemeinek szállítására is. Sajnos, az A380 óriásgép elemeit továbbra is hajón és száraföldön szállitják Toulouse-ba.
Égi igáslovak

Égi igáslovak
A Beluga flotta 2025 évre teljesen elhasználódik, ezért a nagyobb A330 tipus alapján épitettek egy nagyobb gépet, amit Beluga XL-nek neveztek el. Nagyobb és magasabb raktér, 51 tonnára növelt hasznos teher, ebbe már két darab A350 szárny is belefér egyszerre. Nyáron történt a képen látható szűzrepülés. Jővőre állitják forgalomba az első gépet, amely a címképünkön is gyakorlatozik.


A különleges repülőgép a szerelőcsarnokban is lenyügöző látvány. Az Airbus folyamatosan cseréli le a jelenlegi öregedő Beluga flottát majd XL-ekre, az európai gyárak közötti szállitáshoz nem kell túl nagy hatótávolság, ezért ilyenek a képen látható paraméterek.
Égi igáslovak

Égi igáslovak
A Boeing az álomgépét, a tiszta kompozit Boeing B787 típus nagy darab elemeit az egész világon gyártatja. A különleges, leszálláskor nagyon felhajló szárnyak Japánból érkeznek, a törzs nagyobb darabjai Európából, ehhez szükség volt szállítóeszközre. A Boeing régi Boeing B747 gépeket vásárolt, de érkedes módón nem az orrára tettek felemelhetó ajtót, hanem a képen látható módón a törzset hátul kihajtották. Muszáj volt még az eredeti törzset megnagyobbitani, hogy elférjen benne a Dreamliner törzs szekciója.


A tehertér felfujásával, lényegében három méterrel való megemelésével háromszor nagyobb rakteret kaptak, mint a hasonló alapgép, a Boeing 747-400F. A raktér nincs tulnyomás alatt. Repülési paraméterei a 747-400F megegyezőek, négy darabot épitettek belőle, amelyek lassan 10 éve szállitják a Dreamlinerek elemeit. Ezért adták neki hivatalosan is a Dreamlifter nevet. Az idők során közel ezer darab különböző B787 gyors összeszerelését tették ezek a légi szállitók lehetővé.
Égi igáslovak

Égi igáslovak
Két évszám. A Super Guppy gép alapjait az 1945-ben épitett Boeing C-95 Stratofreighter alsó egysége adta, mert ennek a gépnek a törzse annak idején két körből volt összedolgozva. 1965-ben épitették rá először egy ilyen jópofa dagadt teherteret, nem a Boeingék, hanem egy erre a célra alakult gyár. Mint látható, itt is inkább a Dreamlifterhez hasonlóan a törzs egy részének teherajtóként való kihajtása lett a nyerő, csak nem hátul, hanem elől. A turbóhajtóműves gép csak 24 tonna terhet vihet magával, a Beluga megjelenésével elavult, de a NASA mind a mai napig szereti és üzemben tarja. Kisérleti gépek, ürhajók, rakéta alkatrészek alkotják a rakományát.
Égi igáslovak

A házi kedvenceken kivül a világ tehergép állománya roppant gazdag. Két videónkat tettem a cikkbe, az elsőt a világ legnagyobb gépének az Antonov An-225 ferihegyi látogatása során forgattuk, a másik videónk pedig a Pápára érkezett Boeing C-17 Globemaster III hivatalos beiktatásakor készült, egy magyar gyökerekkel rendelkező amerikai katona mutatta be a gépet.

Források: Airbus, Boeing és NASA

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.