E-Fan X mint a hibrid elektromos hajtású jövő nagygépes demonstrátora
Már nem játékszer és egyre közelebb várható a hibrid elektromos hajtás a nagygépek világában. Három óriás cég – Airbus, Siemens és a Rolls-Royce – egy 100 személyes négy hajtóműves repülőgépen teszteli majd a hibrid-elektromos hajtásrendszert 2020-ban.
Az Airbus és a Siemens már régóta együttműködik ezen a területen, a kicsi demonstrátoruk az Airbus e-Fan kétszemélyes, talán majd négy személyes elektromos hajtású repülőgép. A 100 személyes nagygép egész más műfaj, ezért bevonták az együttműködésbe az egyik nagy hagyományos repülőgép hajtómű gyártóját, a Rolls-Royce konszernt is.
A korszakváltó lépésnek az urak megadták a módját, mert az E-Fan X együttműködést Londonban a Királyi Légiközlekedési Társaság egyik konferenciáján jelentették és mutatták be.
A hajtómű fejlesztéseknek megvan a protokollja, egy korábbi működő repülőgépen, jelen esetben a királynő által is használt British Aerospace BAe-146 típuson lesz a jobb belső helyen a gázturbina helyett egy 2 Megawatt teljesítményű elektromos hajtású motor. A tesztek sikere esetén még erre a gépre egy másik hasonló turbinát is felszerelnek a további tapasztalatok megszerzésére.
Tavasszal lefilmeztem Friedrichshafenben az elektromos hajtásrendszerrel repülő magyar Magnus eFusion és a német eEXTRA 330LE műrepülőgép duettjét. A két gép jól jellemzi a Siemens hajtásrendszerek fejlődését, hiszen a műrepülőgép már negyed Megawatt teljesítményre képes.
Dr. Frank Anton, a Siemens eAircraft fejlesztési vezetője elmondta, hogy ekkora teljesítmény már lehetővé teszi 50-100 személyes regionális repülőgépek hibrid elektromos meghajtását. Ahol a fel és a leszállás során az akkumulátorok dolgoznak, a levegőben pedig egy generátor adná az áramot. Négy-nyolc darab ilyen villanymotor a szárnyra telepítve már elég teljesítményt adhatna a biztonságos repüléshez. A Siemens eAircraft technológiájában a teljesítményt a szoftver program is jelentősen fokozza az elektromos hajtásláncban.
A képen látható repülő demonstrátorban az elektromos meghajtórendszer egy olyan generátortól kapja meg a teljesítményét, amelyet a törzsben lévő turbina fog táplálni. A felszállást lítium-ion akkumulátorok támogatják, amelyek mindegyikének 700 kilowatt teljesítménye lesz.
Az együttműködésben a Rolls-Royce készíti el a hajtómű házat és a lapátokat, valamint a repülőgép törzsében a generátort. A Siemens szállítja a hajtóműbe a két megawattos villanymotort, azok vezérlő egységeit és az egyenáram átalakítót, vagyis hozzá a hajtásrendszert. Az Airbus pedig főként a hibrid-elektromos meghajtórendszer és akkumulátorok repülésvezérléssel való összehangolásáért és a teszt repülésekért felel majd.
Forrás: Airbus és Siemens