LOT 80 éve Varsó és Budapest között 11 különböző géptípussal

A lengyel nemzeti légitársaság, a LOT 80 éve nyitotta meg Varsó Budapest járatát. Ma már napi 5 LOT járat repül a két város között. A lengyel légitársaság bázist hozott létre Budapesten, ahonnan egy LOT Dreamliner New Yorkba és Chicagoba repül, kisebb gépek Katowicébe és jővő év elejétől London City Airportra repülnek naponta többször. Sőt, a tegnapi járatünneplésen Adrian Kubicki, a LOT szóvivője további bővítéseket ígért Budapestről. Remélik, hogy lassan nálunk magyar légitársaságként is tekintenek majd a magyarok a LOT-ra.

Hirdetés

Az évforduló tiszteletére összeállítást készítettem azokról a géptípusokról, amelyek a Varsó Budapest járatot repülték egykoron.

LOT 80 éve
1938 július elején érkezett az első járat Varsóból az akkori fővárosi nemzetközi repülőtérre, amely a mai budaörsi repülőtér területe volt. A járatot a korban modern és divatos Junkers Ju-52 típusú repülőgép repülte, amely egyszerre 18 utast tudott szállítani. A felső képen látható, hogy az akkori magyar nemzeti légitársaság is ilyen típusokkal repülte a nemzetközi útvonalait. De még a második világháború előtt a hasonló kapacitású DC-2 is érkezett, miként annak szovjet változata, a kicsi képen látható Li-2 indította el a háború után a szovjet repülőgépek kis időt kivéve általános használatát is.
LOT 80 éve

LOT 80 éve
Az ötvenes évek végén először a kéthajtóműves IL-14, majd a négy hajtóműves IL-18 szovjet típusok jelentek meg a LOT gépei között. Előbbi több mint 30, utóbbi meg már majdnem 100 utast emelt a levegőbe. A LOT IL-18 típusú gépén én is utaztam egyszer a két város között, olyan méltóságteljesen úszott a levegőben, miután áttörte a téli szmogos felhőket és bevitte az embert a napsütésbe, amit azóta is más gépeken is nem győzők csodálni.
LOT 80 éve

LOT 80 éve
Aztán a következő évtizedben a szocialista országokba is megérkezett a jet korszak. Közelebb kerültek a városok, gyorsabb lett a légi utazás. A két hajtóműves kisebb Tupolev 80 körüli utast, a három hajtóműves Tupoljev Tu-154 pedig kezdetben 100, majd a két évtizedes pályafutásának vége felé majdnem 200 utast vehetett a fedélzetére. Kedvenc típusom volt a 154-es, egyszer repültem vele Varsóba úgy, hogy oda Malév, visszafelé pedig LOT gépen. Akkor láttam először a varsói repülőtéren szovjet óceánjárót, talán IL-62 volt a jellegzetes dupla hátsó hajtóművekkel. Akkor ezekkel a LOT gépekkel a Kubába utazás volt a sláger.
LOT 80 éve

LOT 80 éve
A szocializmust követően nyugati lett Lengyelországban is a géppark, a Boeing egyfolyósos B737 gépe vette át a Tu-k feladatait. Ebből jelenleg a legmodernebbekkel is rendelkezik a LOT, köztük a B737-800 és az új MAX típusokkal.
LOT 80 éve

LOT 80 éve repül Varsó-Budapest között

A zenés képeslapon néhány pillanatot örökítettem meg a tegnapi ünnepségről, ahol Adrian Kubicki, a LOT szóvivője és Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője köszöntötte az ünnepség résztvevőit. A harmadik képen a szóvivő beszél, mellette áll a járatfejlesztési vezető.

LOT 80 éve
Lassan elérkezünk a géptípusokkal is napjainkhoz, melyben az első Varsón kívüli talán ráhordó járat is szerepel. A képen a Bombardier Q400 nyitotta meg és teljesíti többek között a katowicei járatot is, a fedélzeten a szokásos tortával ünnepelték meg ezt a tavalyi jeles eseményt.
LOT 80 éve

LOT 80 éve
A LOT a kisebb gépek piacán a brazil Embraer repülőgépgyár megbízható partnere lett, amit azzal is kiemelt, hogy egy ilyen gépet retro festéssel látott el. 2014-ben pedig a légitársaság 85 születésnapján ezzel a géppel és korabeli ruhába öltözött légiutas kísérőkkel ünnepelte meg európai célpontjait. Címképünkön is egy retro sztyuvi látható, amikor a gép teljesítette a Varsó Budapest járatot, bővebben is olvashatnak róla. Az Embraer több típusa található meg a LOT flottájában, de attól is híres lesz majd, amit nemrég jelentettek be, hogy repüli majd jövő februártól reggel-este innen Budapestről a London City Airportot. A légitársaság története során nemcsak a repülőgéptípusok, hanem a személyzet egyenruhái is változtak, egy nem teljes képi áttekintés itt alul.
LOT 80 éve

LOT 80 éve
Láttuk, hogy bokrosodik a LOT magyar ága, létrejött a budapesti bázis. A nagy dobás kétségtelenül az volt, hogy a lengyel légitársaság innen indított a tengerentúlra járatokat, méghozzá egy Álomgéppel. A Boeing B787 bemutatóként többször is repülte a Varsó – Budapest útvonalat, mielőtt a felső képen látható itt állomásozó példány idén május elején elindult először New Yorkba. Tavaly az új útvonal ünnepélyes bejelentésekor jött az Álomgép Budapestre, a róla készített videóm mellett sikerült azt egy pillanatra “vezetnem” is a kapitányi székből.
LOT 80 éve

Nemcsak a lengyel magyar két jó barát szlogen és a V4 összefogás miatt, de folyamatosan erősödik a LOT budapesti jelenléte, sőt nemrég szó volt arról is, hogy a LOT magyar leányvállatot is alapít. Egyre több magyar pilóta és légiutas kísérő talál náluk munkát, sokan a bővülő budapesti bázison.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.