2025-ben 80 százalékkal csökkentek a járatkésések a magyar légiforgalomban
A HungaroControl legfrissebb jelentése szerint 2025 első három negyedévében több mint 7 százalékkal nőtt a légiforgalom Magyarország légterében a tavalyi év azonos időszakához képest. A számottevő forgalombővülés ellenére a hazai léginavigációs szolgáltató szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket: 80 százalékkal kevesebb késést regisztráltak, mint 2024-ben. Ennek a kiváló teljesítménynek köszönhetően a tavaly tapasztalt kellemetlenségek nagy részétől mentesültek idén az üdülni készülő utasok, a magyar léginavigációs szolgálat Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává lépett elő.
A HungaroControl szakemberei a hagyományosan csúcsidőszaknak számító hónapok után megosztották az év eddigi forgalmi adatait. Szeptember 30-ig bezárólag összesen 950 926 járművet navigáltak a társaság légiforgalmi irányítói a hazai légtérben, ami 7,3 százalékos emelkedést jelent a 2024 azonos időszakában mért adatokhoz képest. A legkiemelkedőbb hónap augusztus volt 137 374 repülőgéppel. Az előrejelzések szerint az éves várható forgalom volumene elérheti az 1,2-1,3 millió légi járművet.
A forgalom 85%-át az átrepülő járatok adták, július második felétől szeptember közepéig naponta 4000 fölötti gépmozgásszámot kezeltek a távolkörzeti (ACC) irányítók. A csúcsnap július 26-a volt, amikor – abszolút rekordnak számító – 4 356 repülőgép érintette a hazai légteret. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér esetében is két számjegyű forgalomnövekedésről számoltak be, és itt is megdőlt egy 19 éves csúcs: augusztus 3-án a közelkörzeti irányítók és a toronyban dolgozó szakemberek összesen 476 érkező és induló járat biztonságos közlekedését segítették a fővárosi légikikötőben.
A legfontosabb eredmény, amit az utasok is érzékelhettek, az a járatkésések drasztikus csökkenése volt: a HungaroControl 80%-kal kevesebb késést okozott 2025-ben, mint 2024-ben. Tavaly az összes kezelt járatra vetített átlagos késés több mint 3 perc volt, idén ez 0,6 percre mérséklődött. A rekordforgalmú augusztusban a tavalyihoz képest tizedannyi késés történt, így a magyar légiforgalmi szolgálat Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává vált. A késések túlnyomó többségét – több mint 60 százalékát – az időjárási viszontagságok magyarázták, a nyári zivatarok miatt olykor légtérkorlátozásokat kellett bevezetni. Fontos kihangsúlyozni, hogy késések csökkentése nem a repülésbiztonság rovására valósult meg, hiszen a vállalat repülésbiztonsági mutatói továbbra is kiválóak.
A nyári csúcsforgalomra való felkészülés keretében a HungaroControl jelentősen – közel 10%-kal – növelte az irányítói létszámot. Igy a megnövekedett kapacitásnak köszönhetően a tavalyi 6 helyett akár 9 szektor is párhuzamosan tudott üzemeltetni, ami nagyobb mennyiségű járatszám kezelését tette lehetővé. A kapacitásbővítést elsősorban saját képzéssel és külföldi irányítók toborzásával valósította meg a vállalat, de több magyar szakembert is visszacsábított. A munkaerő-megtartásra is komoly hangsúlyt fektetett a HungaroControl, hiszen 2029-ig szóló bérmegállapodást kötött a szakszervezetekkel. A humánerőforrás-fejlesztések mellett a Budapest Airporttal és a nemzetközi partnerekkel is szorosan együttműködött a HungaroControl annak érdekében, hogy a nyári csúcsforgalmat zökkenőmentesebben kezelje. Kiemelendő a BUD-dal való, eddig példátlanul szoros kooperáció és koordináció, ami a kialakított új stratégiai együttműködésnek köszönhető.
