Óriások az idei kínai légiparádén Csuhajban
Nemrég volt az évenkénti China Airshow 2018 Csuhaj városában. Élre kivánkozik a nemrég átadott tengeri híd Csuhajból Honkongba és Makaóba, a légi parádén pedig a nagyobb katonai gépek mellett bemutatták a A350-B787 orosz-kinai kihívóját, mégha csak makettben is. Kedvencünk, az új nevén Airbus A220-300 is átrepült Rigából, míg egy új kinai vadászgép Pugacsov kobrával ejtette ámulatba a közönséget.
A képeken a Csuhaj-Honkong híd, amelynek Makaó felé is van egy rövid leágazása. Ez az igazi óriás, mindenkinek ajánlom, hogy nézzen akár az építéséről, akár a müködéséről egy videót erről a hid-tenger alatti alagút monstrumról, amely Csuhaj városától fél óra távolságra hozza a Honkongi Nemzetközi repülőteret.
Részt vett a repülőnapon a Xian Y-20 nagy távolságra repülő és több mint 100 tona hasznos terhet szállítani képes óriásgép. Szétszerelt helikopter, tankok, ejtőernyösök nagy számban férnek el benne. A legénység már nem 5 személyes, mint a korábbi e feladatot ellátó szovjet IL-76-osokban, hanem két pilóta vezeti, mint a vele egy súlycsoportban levő amerikai Boeing C-17 Globemaster III gépet. Az Y-20-at röviden Kunpengnek hivják.
Nagy sikert aratott a címképre is feltett J-10B vadászgép műrepülése. Beszúrtam róla egy videót.
China Air Force J10B performed Pugachev’s Cobra with newly upgraded thrust vectoring control at #ZhuhaiAirShow pic.twitter.com/PVMtQfdQ8R
— ChinaAviationReview (@ChinaAvReview) 2018. november 6.
A képen az AVIC repülőgépgyár két gépe. Elől egy oktatógép, hátul pedig az óriás hidroplán, amely most nem repült. Az AVIC AG600 nemrég szállt fel először a vizről, itt is villoghattak volna vele.
China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) a kiállitáson bemutatta a CH-7 óriásdrón makettjét, amely a Northrop Grumman X47/B kategóriájában repül majd. 20 méteres szárnyfesztávjával 10-13 km magasan a felderitéstől a csapásmérésig használhatják, sőt, mesterséges intelligenciájával más nagydrónokat is irányithat. Xiang H-20 néven épitik ennek a nagy testvérét is, ami leginkább a Northrop Grumman B-2 Spirit nehézbombázójának képességeit tartalmazhatja, 2025-re tervezik a rendszerbe állítását.
Első alkalommal mutatták be a nyilvánosságnak a kétfolyósos kinai-orosz utasszállító, a CR929 nagy makettjét, ahol a pilótafülkét és a kabinban a székek elrendezését láthatjuk. A pilótafülke megegyezik a C919, a család kisebb egyfolyósos repülőgépének kivitelével. Az első osztályon egy sorban négy fotelágy, a turista osztályon 9 szék található. Több változatot terveznek. Először a CR929-600 280 utas szállítására lesz alkalmas, három osztályú konfigurációban, és 12 000 km hatótávolságot kínál. Terveznek egy rövidebb CR929-500 változatot, amely 250 utast szállíthat közel 2000 kilométerrel nagyobb távolságra. A nagyobb CR929-700 modell 320 utas befogadó képességű kabinnal 10 000 kilométer alatti hatótávolságot hidalhat majd át.
A CR929 az Airbus A350 XWB és a Boeing B787 Dreamliner riválisa lesz, szüzrepülés 2023-ban, lehetne hamarabb is, részletek a videón.
Amióta az Airbus megvette a Bombardier-től a CS sorozatot és átkeresztelte Airbus A220-300-ra a nagyobb 150 személyes tipust, azóta még intenzivebb lett a világ nagy repülőnapjain a típust bevezető légitársaság, az airBaltic szereplése.
Búcsúzóul a kinai légiparádé hosszteszei.
A képek forrása a repülőnap és az érintettek oldalai