Northrop Grumman X-47B óriás harci drón lehet a jövő csapásmérője

Amit pár éve csak a játékfilmekben láthattunk, az ma már rögvalóság. Nemrég egy Northrop Grumman X47B óriás drón és egy pilóta által vezetett Boeing F18 vadászgép a világon először együtt gyakorlatozott.

Northrop Grumman X-47B

Megadták a módját az óriás harci drón első repülőgéphordozón való landolásnak, amely néhány éve pontosan 103 évvel követte az első haditengerészeti repülőgép hajón való leszállását. Az X47B a virginiai parti támaszpontról szállt fel, majd a partoknál állomásozó idősebb Bush amerikai elnökről elnevezett anyahajó fedélzetén szállt le. A sajtó nyilvános első megközelítés során a harmadik fékező drótot kapta el a pilóta nélküli harci repülőgépről lelógó horog, ami egyébként olyan, mint a pilótás gépeken.

Hirdetés

A képeken 260 kilométer/óra körüli sebességgel landoló gépet a rendszer 350 méteren fogta meg nullára. Az X-47B felszállt az anyahajóról és újra sikeresen landolt, majd a harmadik próbát elvétette és számítógépe úgy döntött, hogy visszarepül a szárazföldi támaszpontjára, amit sikeresen teljesített. A haditengerészeti drón programot felügyelő Winter admirális a fedélzeten elmondta, hogy a pilóta nélküli technológiát mintegy nyolc hónap kísérleti időszak alatt a Northrop Grumman gyár mérnökeivel sikeresen integrálták az anyahajók működésébe és ez új távlatokat nyit meg a 21. század haditengerészeti repülésébe.

Northrop Grumman X-47B

A következő feladat pár éve egy kötelék volt, amikor az USS Theodore Roosevelt amerikai anyahajóról az óriás drón együtt szállt fel az amerikai haditengerészet által ma használt fő típussal, az F/A 18E Super Hornet vadászgéppel. A repülőgépek az együttműködést tesztelték, hogy képes-e a pilóta nélküli gép a pilóták számára kidolgozott repülési feladatokba hagyományosan beilleszkedni. Közös egymás utáni felszállás, kötelékbe állás és leszállás után a pályáról való kitaxizás a videó szerint jól sikerült. A drón az irányító kézjeleit is jól olvassa, szót fogad neki, ahogy kell.

A további érdekesség, hogy a Northrop Grumman óriás harci drónjának beépített pilóta nélküli harci irányító rendszere minden külön programozás nélkül oldotta meg a feladatot.

Nincs harci gép légi tankolás nélkül ezért a kettes számú tesztgép a szárnyára rögzített fogadószerkezettel két éve önállóan közelítette meg és csatlakozott az Omega K 707 tanker teleszkópos töltőcsövéhez. A drón a művelethez infravörös kamerát és GPS-t használt, ezért történt a manőver 300 méter magasan. Az óriás drón a két tonna üzemanyagot 11 perc alatt nyelte be, ami a program vezetője szerint még lassúnak tekinthető a légi utántöltési gyakorlatban.

Northrop Grumman X-47B

Ezzel a kettő darab, szellemesen Salty Dog, azaz Sós Kutya 501 és 502 névvel illetett X-47B óriás drón példányok lassan bebizonyították a pilóta nélküli üzemelés előnyeit a haditengerészeti repülésben. Nemrég az amerikai haditengerészeti légierő titkára nyilatkozta, hogy valószínűleg F-35 gép lesz az utolsó ember vezette pilótás gép a rendszerben, mert a pilóta nélkülieknél nem kell azokkal a korlátokkal foglalkozni, amit egy ember vezette haditengerészeti vadászgép szükségszerűen okoz.

Egy éve a programot megváltoztatták, nem a harci képesség, hanem a drón benzinkutak, a légi tankolási képesség került előtérbe. Lehet, hogy egy kicsit előreszaladtak az UCLASS programban, amely a repülőgéphordozókról indított harci drónok fejlesztését célozza. Mégis fontos az emberi tényező, vagy talán a nagy megrendelésért folytatott versenyben a Northrop Grumman egy lépéssel a másik három rivális, a Lockheed Martin, a Boeing és General Atomics elé került.

(Forrás: Northrop Grumman)

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.