Kínai óriáshidroplán szűzrepülése a vízről

9 hónapot kellett várni arra, hogy az AVIC AG600 kétéltű kínai óriás hidroplán a betonról való repülés után a vízről is felszálljon.

Hirdetés

A szárazföldi szűz repülés kapcsán már bemutattam a hidroplánt. A fontosabb esemény szombaton történt Jingmen vízi repülőtéren, nézzük a negyedórás repülés eleganciáját.

Az óriás hidroplán pár tonna felszálló tömeggel rávert a hozzá hasonló japán repülőgépre, sőt, a hullámokat is hasonló megoldással csillapítják. De nincs arról hír, hogy a kínaiul Halongnak, valamilyen sárkánynak nevezett óriás a maga több mint 50 tonnájával kevesebb, mint 300 méteren „kiugorna” a vízből, mint azt japán versenytársa teszi. Nem VTOL.

Az óriás hidroplánt majd az állami tulajdonú AVIC repülőgépgyár konglomerátum fogja gyártani, innen származik a J-20 katonai szállítógép, érdemes még megemliteni a C919 utasszállító repülőgép fejlesztést is.

Sőt, szintén a múlt héten jelentették be, hogy az állami holding egyik gyára készit majd a Hong -20 lopakodó nehézbombázót is, amit jövő ősszel terveznek e levegőbe emelni.

Kínai óriáshidroplán

Az óriás hidroplánt tengeri kutató és mentő műveletekre, a parti őrségnél a csempészek elleni harcra, valamint tűzoltásra fogják használni.

Egy siklással 20 másodperc alatt 12 tonna vizet tud magába szippantani, amit 4000 négyzetméter erdő vagy más tűzre szór ki egyszerre. Ennél nagyobb tudású vizbombázó csak a sugárhajtású Beriev Be-200, amely egy siklással 20 tonna vizet vesz fel és gyorsabban is odaér a műveleti területre.

Ami az én szomorúságom, hogy menetrendszerinti utasszállítást a kínaiak a tervekben nem említenek. Pedig a tengeri mentés során a Halong hidroplán 50 embert is képes a fedélzetére venni. Ha rendesen beszékeznék, akkor talán 100 utast is vihetne, hiszen az ATR-72-nél 10-10 méterrel hosszabb a törzse és nagyobb a szárnyfesztáva, de erre még talán várni kell.

Kínai óriáshidroplán

Nem gyorsítja a hidroplán személyszállítási változatának kifejelesztését az sem, hogy pont mától vehetik igénybe az autósok azt a közel 50 kilométer hosszú, hidakon, mesterséges szigeteken és alagúton keresztül vezető autóutat, amely összeköti Makaót Honkonggal.

Nagyobbrészt a hazai piac meg néhány környékbeli ország jelezte vásárlási szándékát jóval több, mint 200 gépre, ezért kicsit lassúnak érzem az első kereskedelmi példány 2022-re való ígérését. Xi Jinping kínai elnök az újabb rekord kapcsán nyilvános gratuláló üzenetet küldött a fejlesztésben résztvevő több mint 10 000 embernek, amiben nem tudom, pontosan mi van, mert nem tudok kínaiul. Lehet, hogy az elnök kérte benne a program gyorsitását?

Forrás: China Daily

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.