Aegean Airlines, amikor a korábbi kis hal kapja be a nagy halat

Az Aegean Airlines ma Görögország legnagyobb légitársasága. Két szálon induló történetében ma még az Onasszisz nagyobb név a világon, mint Vasszilakiszé, aki sikeressé tette a görög repülési örökséget.

Aegean légitársaság nyereményjáték

Arisztotelesz Onasszisz görög milliárdos, aki Jackie Kennedy második férjeként talán még ismertebb a világon, amerikai mintára szerződést kötött a kormánnyal lényegében a görög nemzeti légitársaság létrehozására. Az Olimpic Airways első gépe 1957-ben szállt fel. A mágnás a hetvenes évek elején belföldi járatokra leányvállalatot alapított, majd később transzkontinentális járatokat indított. A személyzet ruháit Calvin Klein tervezte, arannyal futtatott porcelán tányérokból szolgáltak fel az első osztályon.

Onasszisz a fia tragikus légi balesete miatt a hetvenes évek közepén eladta az államnak a légitársaságot, amely az ezredfordulóra lényegében tönkre ment. Vegyük fel a másik szálat.

Hirdetés

Az Aegean eredetileg egy csöppnyi VIP szállításra és mentőrepülésre alapított görög légi cég volt a nyolcvanas évek végén. Mikor pár évre rá felfigyelt rájuk Vasszilakisz úr cége, abból a célból vette meg őket, hogy az egész világot elérő luxus charterré fejlessze azt. Lear jeteket vettek, egy még ma is megvan belőlük és tovább fejlődtek. Az Olimpic gyengélkedése rést nyitott a hagyományos légitársasági üzlet felé, amit az ezredfordulón léptek meg.

Azóta hívják Aegen Airlines – ejtsd Édzsean, ami Égei -tengerit jelent – néven a légitársaságot. A képen látható kettő darab Avro RJ100 géppel indítottak menetrend szerinti járatokat Görögországban, amit az angol kiránynő is használ. De a charter üzletben is benne maradtak.

Aegean légitársaság nyereményjáték

A következő tíz év megint a növekedésről szólt, amikor előszőr magukba olvasztottak két kisebb görög légitársaságot, majd intenzív együttműködésbe kezdtek nagyobb európai légitársaságokkal. Logikus volt, hogy az évtized végén szemet vetettek az Olimpic légitársaság maradványaira. Először az Európai Bizottság elkaszálta az összeolvadást, majd egy-két évre rá újbóli nekifutásra a görög válság miatt engedélyezte a felvásárlást. Közben még privatizálták a ciprusi légitársaságot is.

Az Aegean Airlines több mint harmadának Vasszilakisz úr a tulajdonosa és ő a meghatározó személyiség. Mára a sok géptípus leegyszerűsödött az Airbus A320 gépcsaládra, annak minden tagját a A319-től az A321-ig repülik.

A görög Aegean légitársaság magyarországi képviselője a Tensi Aviation Kft.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.