Moszkvai légi szalon, tradíciók és újdonságok

Ha páratlan év, akkor nyár végén Aviasalon vagy MAKS – az orosz mozaikszót fordítva Nemzetközi Repülési és Űrszalon -, amit a múlt héten a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren rendeztek meg immár 14. alkalommal. 10 éve jártam ott, alul róla a videóm. Itthonról távolból követve a megújított nagypapa korú gépek mellett a nagyképeken összerakott repülőgépek voltak a slágerek.

Hirdetés

Moszkvai légi szalon
Moszkvai légi szalon
Közel 600 ezer látogatót regisztráltak a múlt hét folyamán. A képeken jól látni, hogy nem változtattak a 10 évvel ezelőtti főutcás elrendezésen. A nagy öregek jól megfértek az új repülőgépekkel. Külföldről is hívtak gépeket, többek között Airbus, Embraer, kedvencem a Pilatus PC-24 bozótjet is ott volt.

Moszkvai légi szalon
10 évvel ezelőtt még kis maketten mutatták a csarnokban a 21 század orosz repülőgép családját. Ebből az elsőnek, az Irkut MC-21-300 repülőgépnek az idei szalonon volt a világpremierje. Először láthatta a közönség repülni, illetve a másik példányát kétosztályos elrendezésben teljesen felszerelték.

Moszkvai légi szalon
A vadászgépek között még mindig a Szuhojok vitték a prímet. Az ötödik generációs Szu-57 vadászgépből négy vett részt a repülő programban. Szu-57E néven export termékként is kínálták. Másik az alsó képen éppen felszálló Szu-35 volt.
Moszkvai légi szalon

Moszkvai légi szalon
A moszkvai légi szalont Putyin elnök nyitotta meg Erdogan török elnök társaságában. Megtekintették az újdonságokat, köztük alaposabban az Irkut utasszállító repülőgépet kívül-belül, a képen éppen a Szu-57 pilótájával beszélgetnek. Az elnökök tárgyaltak együttműködésről, esetleg közös gyártásról. Putyin az IL-96 elnöki különgéppel érkezett, noha a Zsukovszkij repülőtér olyan messze van Moszkva központjától, mint Budapesthez a Balaton. Annak idején kisbusszal másfél óra alatt értem ki, jöttem vissza Moszkvába. Mint mindig, a Beriev jet hidroplánja orosz nemzeti színű vizet dobott repülése közben. Sajnos más jó hír nincs róla. A külföldieket pedig a nemzeti hagyományoknak megfelelően köszöntötték.
Moszkvai légi szalon

Moszkvai légi szalon
Az Orosz Helikopterek Holding számos új terméket mutatott be, köztük az Kamov Ka-62 többcélú helikoptert, amely első alkalommal repült is. Másrészt a Mil Mi-38 első gyártási modellje, a megnövelt kényelemmel rendelkező kabinnal szintén először vett részt a szalonon. Az Ansat helikoptert a VIP kabinnal mutatták be, mellé állították a földi szállításra a limuzint.

Moszkvai légi szalon
A kínaiak hosszú idő óta először vettek részt a kiállításon. Itt volt látható a világon először orosz-kínai együttműködésben fejlesztett hosszú távú CR929 repülőgép nagymakettje. Az elrendezésben a képnek megfelelően látni lehetett a pilótakabint, az első osztályú fotelüléseket. A kínaiak elhozták az AG600 fejlesztés alatt álló hidroplánjukat, ami majd a Beriev jethidroplán vetélytársa lehet a világpiacon, ha majd pár év múlva elkezdik a sorozat gyártását.

Moszkvai légi szalon
Nagy öregek nélkül nincs orosz légiszalon, bár a hangsebesség feletti Tupoljev Tu-144 utasszállító kivételével mindegyiket modernizálják azért menet közben. Balról Il-76 tankergép, mellette Tu-95 bombázó és alul a kompozit Ancsa. Az Antonov An-2 repülőgép szibériaiak által turbóhajtóművesre és Honeywell avionatikára hangszerelt, lassan négy éve bemutatott új változata, amit sajnos még nem gyártanak sorozatban
Moszkvai légi szalon

Pár napja néhány képet már mutattam az idei MAKS-ról egy zenés képeslapon, jöjjön egy kis nosztalgia, videóm a 2009 évi MAKS-ról.

Moszkvai légi szalon
Végül néhány apróság, ahogy a Volga kupé keveredik a tankkal, az orosz gyerekek is kedvelik a Pókembert és olykor-olykor lemegy néhány burger is vörös csillaggal ékesítve.

Források: MAKS oldalai, két kép kedvencemtől, Marinától, akinek mindenképp nézzék meg a többi képeit.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük