Első világbajnokunk vitorlázórepülésben

Nyolcvan éves a magyar vitorlázórepülés, talán ennek tiszteletére két hete Berlin mellett a magyar válogatott tagja, Gulyás György lett az első világbajnokunk ebben a sportágban, távrepülésben, a 15 méter szárnyfesztávolságú standard osztályban.

Bal oldalon Gulyás György a Malév Aero Club versenyzője és civilben a Malév Boeing 737 típusának első tisztje, ezért természetes, hogy a vállalat és a klub a világbajnok bemutató repülésével egybekötött sajtótájékoztatót tartott a jeles esemény alkalmából a Dunakeszi repülőtéren Leonov Péter vezérigazgató részvételével.

Gönczi Pétert, a válogatott csapatkapitányát, a világbajnok edzőjét kértem arra, hogy mutassa be a versenyt. Elmondta, hogy a nemzetközi szövetségben az ötvenes évek végén alakították ki a távrepülésben a standard osztályt, ahova a 15 méter szárnyfesztávnál nem nagyobb vitorlázógépeket osztották be, akkor még nem engedték az ívelőlapok használatát a szárnyon. Az ívelőlap a motoros gépeken levő fékszárnynak felel meg, csak a gyorsabb süllyedés miatt a vitorlázógépeken felső állása is lehet.

Hirdetés

A hetvenes évektől a vitorlázó versenygépek ezt is használhatják, illetve később már a műanyagból készült gépeknél kétszáz liternél több vizet töltenek a szárnyba, hogy a súly miatt nagyobb legyen a siklási sebesség, a vizet leszálláskor a pilóták kieresztik.

A világbajnokság két hétig tartó versenyként a sebességről szól. A versenyzők naponta kijelölt pályán 400-600 kilométer távot repülnek, aki gyorsabban teljesíti a pályát, az több pontot kap. Ha hibázik a pályán, nem kerül meg egy pontot vagy nem ér vissza az induló repülőtérre, akkor levonásokkal számolhat. Legalább négy napot kell teljesíteni az eredményhirdetéshez.

A versenyzők GPS-sel navigálnak, a gépen egy logger tárolja a versenyadatokat, amiből a kártyát naponta leadják hitelesítésre és a pontok kiszámítására.

A világbajnok bemutatójának egy része a repülőtértől távolabb zajlik, befelé jövet amolyan örömzeneként néhány műrepülő figurát, majd egy nagy sebességű áthúzást láthatunk, leszállás után még egy-két interjú, köztük a miénk is.

27 év, több mint 5000 vitorlázógépen repült óra áll a címképen látható világbajnoki trófea mögött. Gyuri, mindenki így szólítja, 1981-ben kezdett repülni, négy év múlva az első versenyét megnyerte, két év múlva magyar bajnok, amit még később kilencszer megismételt. Az idei világbajnokságra esélyesként érkezett, mert legutóbb két éve második volt.

Berlin alatt az alföld típusú versenypálya sok jó termiket adó tűlevelű fenyővel jól feküdt neki, az utolsó napokban már nagy pontelőnnyel vezetett. A zárónapon rossz idő miatt elmaradt a távrepülés, így nap közben már nem hivatalosan világbajnoknak érezhette magát.

Kérem, hasonlítsa össze, hogy az évtizedek alatt miben változott a repülés. Felkapom a fejem, mikor mondja, hogy míg a nyolcvanas években nem kellett a versenyzőnek a repülésért fizetni, addig ma igen. Rákérdezek, jól hallom-e, egy magyar vitorlázórepülő válogatott jelenleg a saját zsebéből készül fel a világversenyre?

A Ventus 2A típusú versenygépért, amely a Repülőszövetség tulajdona, mondja, nem kell fizetni, azt együtt használja a többi válogatott kerettaggal. De a levegőbe való feljutás, a vontatás önköltségen őt terheli, ami a minél lelkiismeretesebb készülés és a növekvő üzemanyagárak miatt…. Közbevágok, nincsenek szponzorok?

Nehéz szponzort keríteni, mondja, mert ez nem egy közönség sport. A felszállás a sok színes gyönyörű géppel az kivonz néhány embert, akik értenek a repüléshez, a hazaérkezésnél az áthúzások látványosak, de a küzdelem maga nem látszik, az élvezi, aki csinálja. Ennek ellenére Gönczi Péter, az edzője a vb-re szerzett egy szponzort, egy angol repülőgépjavító céget.

Még megemlíti, hogy a kéthetes versenyidő miatt az idén nem tudott részt venni a magyar bajnokságon, egy hónap távollétet már nehéz lett volna egyeztetni a munkahellyel és a családdal. Viszont nagyon megható volt szombat este itt holdfénynél a fogadtatás, amikor begördültek a szállítógéppel.

Végül, ahogy illik, a Repülni Jó Portál nevében gratulálunk a világbajnoki címhez.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük