Aeroexpress újabb hidroplános mérföldkövei

Ebben az évben eddig keveset hallottunk a magyar hidroplánozásról. Pedig az alapítók, Somogyi-Tóth Dániel és Széchey Márton keményen dolgoztak a háttérben.

Már pilóta engedélyt ad ki az Aeroexpress hidroplán pilóta iskolája

A jó idő beköszöntével szinte egész nyáron zajlottak a gyakorló- és kiképzőrepülések – címképen pihenő időben – somogyi és baranyai víztározókon az Aeroexpress Cessna 206 amfíbiájával. A csapat augusztusban fontos mérföldkőhöz érkezett, amikor 1940 óta először magyar vízen, magyar lajstromú hidroplánnal, magyar oktatókkal és magyar oktatószervezetben újabb hazai pilóták tettek sikeres vízirepülő vizsgát, ezzel európai jogosítást szerezve kétéltű repülőgépekre. Közülük az egyik pilóta hatósági vizsgáztatói jogkörrel is rendelkezik.

Már nem kell az olaszországi Como-ba mennie a magyar pilótának, ha vizi szakszót is szeretne. Szellemesen SEA után VÍZ lesz az Aerexpress második hidroplán gép lajstrom jelének vége. Készül a kifejezetten oktatógép úszótalpas Cessna 150 fehér festése.

Magyar és osztrák hidroplán a Duna felső szakaszán Gönyűben

Gönyűben található a magyar hajózási múzeum, 20 éve minden évben Hajózási Napot szerveznek. Pár napja, augusztus utolsó hétvégéjén a rendezvényen leszállt az Aeroexpress hidroplánja. Méghozzá egy osztrák vendéggel. Ilyet sem látott a világ több mint nyolcvan éve. Mind két hidroplán kétéltű, idegen szóval amfíbia, azaz behúzható, kinyitható kerekekkel szárazföldi repülőtéren is leszállhatnak. A Cessna úszótalpas, míg az osztrák Lake Buccaner csónaktestű, mondhatni repülő hajó. Ez a két irányzat jellemzi a hidroplánokat mind a mai napig.

A helyi felvételekből összeállítottam róla egy rövid videót.

A hidroplánokat a korábban is ott levő bójákhoz kötötték ki, a parthoz pedig csónakkal ment ki a személyzet. Nem igényeltek a látogatáshoz külön hidroplán kikötő építését.

Ötödik balatoni bemutatórepülés Fonyódon

A hidroplánnal a megelőző hétvégén Fonyódon találkozhatott a közönség, amikor az Aeroexpress az Aeropark Repülőmúzeummal együtt vízirepülős nyílt napot tartott a balatoni településen. A repülőgép Fonyód és Badacsony között hajtott végre bemutató repüléseket.

Repülési szünetekben a fürdőzők testközelből nézhették, tapogathatták meg az úszótalpakkal felszerelt Cessnát, amellyel a strand előtt kötött ki a személyzet. Egy évvel korábban egy vizibusszal kombinált repülést mutattak be, ahol a hidroplán a vízibuszhoz erősített platóhoz kötött ki. A klasszikus mondást kiforditva: ha a hidroplán nem megy a parthoz az utasért, akkor az utas bevizibuszohat a hidroplánhoz. Ebben az üzemelési módban minimálisra csökkenhető a vízen úszás, taxizás.

A fonyódi repülés egyben tiszteletadás is volt a nagy elődnek. 102 évvel ezelőtt Jankovich-Bésán Endre, barátainak Bandi gróf alapította ez első Aeroexpress hidroplán légitársaságot. A gróf a nyarakat fonyódi villájában töltötte, közben ránézett a szintén hat székes Junkers F-13 hidroplánjainak üzemeltetésére. Akkoriban menetrendszerinti hidroplán járatok közlekedtek a balatoni kikötők között. A hidroplán reggel a Gellért térről lehozta az utasokat Siófokra, napközben az említett járatokat teljesítette a Balatonon, maradék idejében pedig taxiként lehetett igénybe venni. Este pedig a szintén úszótalpas repülőgép visszarepült a fővárosba, volt amikor 5 hidroplán tette ezt egyszerre.

Néhány éve egy fonyódi helytörténésszel készítettem interjút Bandi gróf egykori villája előtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »