Dornier Seastar és Viking 400S hidroplánok a piacon

Több mint harminc éve elfekvő klasszikus, a Dornier Seastar gyártásának bejelentésére gyorsan lépett a Viking Air. A kanadaiak kialakítottak Twin Otter gépükből egy kifejezetten hidroplán változatot, így mindketten a húsz utas alatti területen növelik a modern hidroplán piaci kínálatot.

seastarcim

A híres repülőgép tervező család középső nemzedéke, a fiatalabb Claudius tervezte a Dornier Seastart még a nyolcvanas években. Egymás előtti-mögötti turbó hajtómű a szárny közepén, csónaktest alsó vízi szárnnyal, összetéveszthetetlen Dornier elemek köszönnek vissza a kétéltű hidroplánban.

Hirdetés

A művet Conrado, a családban már az unoka folytatta apja után és vitte el teljes kompozit sárkányszerkezetig. Néhány éve egy kanadai regionális program biztatta őt az új repülőgépgyár megépítésére, ami aztán kútba esett. Viszont beszállt a Dornier Seawing cégbe komoly tőkével két kínai állami vállalat és elkezdték a kínai gyár építését is.

seastar4

Közben Kanadában egy másik gyárban piaci problémák miatt felszabadult a kapacitás. A németek bárhol a világban összetartanak. Az ausztriai Diamond repülőgépgyár a személyes jetének a gyártására Kanadában épített szerelősort. Az egyébként 7 személyes tiszta kompozit Diamond D-Jet nem tudott elég megrendelést összeszedni, így felfüggesztették a gyártását.

A szerelősor azonban nem maradt munka nélkül, D-Jet sárkányszerkezet helyett a Seastar törzsét, szárnyát, egyéb kompozit elemét gyártják már rajta. Aztán az elemeket áthajózzák az egykori Dornier családi gyárba, amely a München melletti oberpfaffenhofeni repülőtéren található. Ott rakják bele a hajtó- és futóművet, a képernyős modern irányítási rendszert, rendezik be a kabint.

seastar2
Fotók: Dornier Seawing

Az első szalagról összeszerelt hidroplán a második negyedév végére lesz repülőképes és tartják a 6 millió dolláros árat is. 12 utassal és a bőröndökkel közel kétezer kilométer távra lehet vele repülni több mint négyszáz kilométeres óránkénti átlagsebességgel. Lesz luxus változata hat székkel, mentő, cargo meg amit majd a megrendelő kíván.

A kihívásra a kanadai Viking Air repülőgépgyár a jelenleg is zajló szingapúri légi szalonon válaszolt. Ők az utódai a kanadai DeHavilland repülőgépgyárnak, amely a világ legtöbb hidroplánját gyártotta a Beaver, Otter és Twin Otter néven az ötvenes évektől.

De a Viking Air az örökség során átvette a korábbi megközelítést is, ami azt jelentette, hogy alapvetően kerekes gépeket gyártanak, de ha valaki akar rá úszótalpat, vagy kétéltű úszótalpat, akkor azt ráteszik. A Viking a Twin Otter 400-as szériájában ezért eladott már néhány hidroplánt, így ért annak a gyártásához is.

De most Szingapúrban a világon elsőként kínálnak kifejezetten hidroplánt a piacnak, amit elneveztek Viking 400S típusnak, az S az elnevezésben a hidroplán angol nevére utal. A Viking 400S legnagyobb erénye, hogy 8 utassal is gazdaságosan lehet üzemeltetni és a lista ára garantáltan 6 millió dollár alatt lesz. Tehát a tipikus fél házzal is nyerő, lehet kérni 15 vagy 19 utas székkel, egy vagy két pilótával, látva repüléssel vagy műszeres repüléssel, sima vagy behúzható kerekes úszótalppal.

400s
Fotó: Viking Air repülőgépgyár

Nekimentek a legnagyobb ellenségnek a tengeri repülésben, a korróziónak, nemcsak a kompozit, hanem minden, az utolsó tömítés is bírja majd a sós vizet, csökken a karbantartási igény és költség. Felgyorsul majd a forduló idő, egy aksival a képernyők a hajtómű leállás után is aktívak maradnak, a kétszárnyú ajtó megkönnyíti az utasok beszállását és a rakodást.

Egy év múlva az első vevők már üzembe is állíthatják az új Viking 400S hidroplánt. A világon a komolyabb hidroplán légitársaságok 10-20 utas közötti gépekkel fuvaroznak, így a két új hidroplán nagy lökést ad majd a vízről történő légi szállításnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »