Hidrogén meghajtású négy üléses Pipistrel géppel repültek először járatot

Nemrégen a stuttgarti repülőtér 15 percre teljesen elcsendesedett, mert ekkor szállt fel nyilvánosan és repült egy kört a világ első hidrogén meghajtású négy személyes repülőgépe, a Pipistrel HY4.

A Pipistrel Taurus G4 tandem elektromos hajtású repülőgépe, ami két Taurus közös szárnyon, öt évvel ezelőtt már elkápráztatta a világot, amikor megnyerte a NASA, Google és más nagyágyúk által támogatott Green Flight Challenge nevű versenyt. Ivo Boscarolt, a szlovén Pipistrel repülőgépgyár vezérét ünneplik a vörös szőnyegen a résztvevő csapatok.

ivogrren

Akkor a kihívás szerint a versenyzők nulla emissziós hajtással repüljenek két órán belül 200 mérföldet (kb. 360 km), hogy egy utasra vetítve nem fogyhat több üzemanyag egyenérték, mint egy amerikai gallon, ami 3,6 liter. Az győz és viheti el a fődíjat, aki a legjobb sebességet és fogyasztást éri el.

A versenyen a Pipistrel kettős győzelmet aratott, mert a második is egy szimpla Taurus lett, a stuttgarti egyetem mérnökeinek közreműködésével. Emiatt talán nem különleges, hogy a mostani nyilvános repülés Stuttgartban, amúgy egykor repülőgépeket is gyártó Mercedes városában történt.

Hirdetés

Két éve alkalmam volt a Pipistrel alapítójával, Ivo Boscarollal hosszabban beszélgetni, ahol kitértünk a jövő repülésére is. A szlovén gyáros első lépésként a fenti győzelem eladható repülőgépbe való fejlesztéséről beszélt, amit azóta a szlovén gyár Pipistrel Alpha Electro néven már piacra dobott.

Pipistrel Alpha electro

Amíg nem lehet sok elektromos energiát felvinni a levegőbe, folytatta, addig kell menet közben egy erőmű hibrid hajtással. Autóüzemanyagtól a hidrogéncellán át a napelemekig ez bármi lehet. Megtudtam, a Pipistrel az erre irányuló kutatásokban sok húron játszik, ami a későbbi csatorna affér miatt megfelelő stratégia volt. Az egyik húr a hidrogén üzemanyagcellás hajtás, ami most került a nyilvánosság elé.

A gép maradt az öt évvel ezelőtti Pipistrel Taurus tandem, amibe a Német Űrkutatási Központ termodinamikai intézete tervezett hidrogén hajtást, ami három részből áll. Az egy-egy 9 kilogrammos hidrogén tartály a repülőgép dupla törzseiben helyezkedik el. A négy üzemanyag cellás hidrogén hajtómű pedig a közös szárny közepén a légcsavar mögött a tartályból érkező hidrogént elégeti, villamos áramot és vizet termelve. A hajtáslánc része még egy erős lítium akkumulátor, ami a felszállásnál és az emelkedésnél plusz kilowattot ad.

hy4hajtas

A nyilvános bemutatón a projekt résztvevői az új repülőgépről csak néhány paramétert árultak el. A négy üléses repülőgép maximális sebessége 200 km/h, utazón 145 km/h sebességen kényelmesen elballag. A hatótáv a terhelés függvényében 750-1500 kilométer közötti.

Az eseményen részt vett Violeta Bulc, az EU szlovén közlekedési biztosa, aki büszke arra, hogy az európai kutatók és gyártók indították el az első hidrogén üzemanyagcellás repülőgépet. Az Európai Bizottság pedig határozottan támogatja az ilyen kezdeményezéseket, amelyek teljes mértékben összhangban állnak az új stratégiával, amelyek ösztönzik a mobilitásban az alacsony vagy nulla emissziós kibocsátás elérését.

hy4emberek

A képen az említetteken kívül a projekt további résztvevői a hajtáslánc gyártója, a gép üzemeltetője és a stuttgarti reptér vezetője tolják a jövőbe a hidrogénhajtású repülőgépet.

Impozáns videó készült magáról az első nyilvános repülésről.

A HY4 projekt kutatási vezetője az ulmi egyetem professzora, Josef Kalloi, aki szerint ez a rendszer már most alkalmas négyüléses légi taxik üzemeltetésére. A nem túl távoli jövőben pedig akár 19 személyes regionális repülőgépek meghajtása sem kizárt vele.

A hagyományaikhoz híven a németek erősek a jövő repülésének kialakításában. Stuttgart mellé nemsokára Karlsruhe is csatlakozhat, ahol egy másik új elvű repülőeszköz, a Volocopter világpremierje várható jövő tavasszal. Az időpontot maga a feltaláló pilóta gyáros, Alexander Zosel mondta nekünk az idén tavasszal Friedrichshafenben az Aero-n.

(Forrás: Pipistrel repülőgépgyár)

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük