Terrafugia Transition, az első kompozit repülő autó lassan szárnyal

Toljuk össze Fordot a Wright fivérekkel és több mint száz év múlva kész a Terrafugia Transition repülő autó, így indít a cég reklámja. A Transition több mint tíz év alatt megszerezte a szükséges engedélyeket, a cég ott áll a gyártás kapujában.

Milyen jó lenne, ha Budapest felé egy vasárnap esti csúcsforgalomban csak gondolnánk egyet és kinyitnánk a szárnyat és felszállnánk az összeragadt autósor fölé. De a repülő autó nem így működik. Az szigorúan hol repülő, hol autó, menet közben az országúton nincs alakváltozás.

A jármű a levegőből nézve egy az amerikai szabványok szerinti két személyes könnyű sport repülőgép (LSA), gombnyomásra összecsukható szárnyakkal, az utaskabin végén elhelyezett Rotax motorral. Húsz óra alatt megtanítják a jelentkezőt a vezetésére.

Majd nyolcszáz kilométer a hatótávolsága, óránként százhetven kilométeres átlagsebességgel képes repülni és akár a tulaj háza mögötti alig több mint ötszáz méteres pályáról is felszáll magas nyárfa akadályok esetén is. De pont azért oltottak bele autót, hogy ne kelljen a ház mögé a felszállópálya.

Hirdetés

Az országútról nézve ez egy hátsó-kerékmeghajtású autó, kicsit szokatlanok a felhajtott szárny fülek. Arról nem is beszélve, hogy az anyós is botkormányt kap a lába közé, fiúk, azért a MIT tanáraiként, mérnökeiként összehangolhattátok volna egy eszközbe a repcsi és a kocsi kormányt.

A fejlesztői csapat a szokásos szilíciumvölgyi felállás. Alapítók a MIT Űrhajózási és Repülési Tanszékének tanárai, köztük egy Boeing munkákban gyakorlattal rendelkező hölgy is. Magukhoz vonzottak egy repülő ezredest, pénzügyest, marketingest, és unikumként egy gyors vitorlásokat tervező mérnököt is. 2005 óta fejlesztenek, jövőre lehet megvenni a boltban az első járművet. Fogyasztása se tűnik rossznak, levegőben óránként húsz liter, országúton száz kilométerre tíz liter normál benzinből kihozható az üzemeltetése.

Az elmúlt pár év még azzal ment el, hogy ledolgozzák a súlytöbbletet. Mire mindent belepakoltak, ráment több mint 200 kilogramm, odalett az LSA, a könnyű sportrepülőgép 600 kilogrammos súlyhatára. A biztonság megtartása nevében petíciót nyújtottak be a hatósághoz és az FAA tavaly nyáron megadta nekik az engedélyt 819 kilogrammig a Terrafugia Transition még LSA repülőgép is.

https://www.youtube.com/watch?v=YgYZLW7aIsM

A többletsúly leginkább utasvédelmi biztonsági funkciókat tartalmaz, úgy mint megerősített váz és energiaelnyelő zónák, ami nemcsak az autós balesetnél jön jól, hanem a biztonsági ernyős földet érésnél sem törik könnyen rapityára az autó-repülőgép.

Az engedélyek megszerzése után a gyártás megszervezése következik, de erről egyelőre keveset közölnek, bár foglalni lehet a terméket tízezer dollárért a cég honlapján. Csak nehogy mire az első vevő átvehetné a gépet, addig elavuljon az autó és a repülőgép funkció merev szétválasztása. Az újabb repülő autós tervek már helyből felszállóak, egyébként nekik is van egy ilyen a képen látható koncept típusuk.

A Terrafugia Transition repülő autóról bővebben olvashat e-könyvünkben, ahol más típusokat is bemutatunk.

(Forrás: Terrafugia)

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük