Viking Air CL-515 sokcélú hidroplán a láthatáron

Érdekes megoldással keresi az új fejlesztéséhez a támogatókat a kanadai Viking Air Limited hidroplán repülőgépgyár.

Hirdetés

Írtam már korábban arról, hogy a szintén kanadai Bombardier repülőgépgyár az azóta már az Airbushoz került Bombardier CS 100-150 személyes regionális utasszállító fejlesztése miatt tokkal-vonóval eladta a tűzoltó hidroplán repülőgép üzletágát a Viking Air gyárnak.

Az üzlet legfontosabb része a világon jelenleg üzemelő száznál több ilyen típusú kétéltű tűzoltó hidroplán karbantartásának a megszervezése lett, meg a pilóták szimulátor képzése és kevés erő maradt az új tulajdonosban a fejlesztésre. A képen láthatóan pár éve a Balatonon is részt vett egy ilyen Bombardier-Canadaair tűzoltó repülőgép a Keszthely mellett szervezett katasztrófavédelmi gyakorlaton.

A Viking Air Limited azért fejlesztette a Bombardier CL-415 kétéltű hidroplánt, és tavaly év végén nyilvánosságra hozott egy videót az új Viking Air CL-515 sokcélú kétéltű hidroplánról. A hidroplánnal foglalkozó oldalak rögtön faggatták a gyárat, hogy áll a projekt, a válasz annyi volt, hogy a videó csak az érdeklődés felmérését szolgálta, egyelőre döntés alatt van a fejlesztés megkezdése.

Számomra legizgalmasabb ebben a videóban, hogy a Viking Air CL-515 projektben önálló elemmé vált az utasszállítás, méghozzá 12-13 főre, mivel Kanadában elég egy pilóta is ekkora utasszámhoz. Sajnos már jó néhány éve volt, de én is így repültem Kanadában egy menetrend szerinti hidroplán járaton, ahol egy élelmes helyi utas elhappolta előlem a jobb pilótaszéket.

Azért a videóban úgy látni, hogy a tűzoltás és a tengeri kutatás-mentés lesz továbbra is a főprofil. Legelőször 15 százalékkal 7000 literesre növelték a víztartályt, egy siklással a vízen a hidroplán ennyi vizet képes felszippantani a következő tűzoltáshoz. Másrészt a pilótákat éjjel látó készülékkel is kiképezik az erőtüzek megfékezésére, így a tűzoltó hidroplánok folyamatosan képesek dolgozni. Összehasonlították a többi tűzoltó repülőgéppel a CL-515 várható napi teljesítményét, amely mindenkit ver, a water drops a vízdobást jelenti.


A kutatás-mentés területén a szárny alatt kereső radar és nagy teljesítményű kamerák segítik a feladat sikeres megoldását. Elhúzható nagyobb teherajtó könnyíti a mentő csónak vízre bocsátását, hordágyak helyezhetők el a hidroplán belsejében. Másrészt a szárnyak felszerelhetőek permetező szórófejekkel, ahol akár finom öntözés, akár permetezés is lehet a feladat. Itt a fejlesztésről szóló gyári videó egy rövidebb változata.

A fejlesztés a Bombardier CL-415 bázisán indul, remélem, hogy minél hamarabb beszámolhatok az első példány építéséről. Kanadai utamon jártam a Viking Air gyárban is, egy fénykép róla.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük