Boeing baleset sikeres kezelése a vészhelyzeti képzés és együttműködés eredménye

A közforgalmi pilótákat a légitársaságok rendszeres szimulátoros vészhelyzeti képzésre kötelezik. S ha tényleg bekövetkezik az esemény, mint például a héten a Southwest légitársaság 1380 járata Boeing B737 gépénél, akkor a gyakorlatok következtében rögtön tudnak reagálni.

Hirdetés

A személyzetnek két vészhelyzetet kellett egyszerre elhárítania, amire ki vannak dolgozva a megfelelő eljárások.

Az alap vészhelyzet oka a baloldali hajtómű meghibásodása, ami a pilótafülkében hajtómű tüzet jelzett. Ekkor az eljárás szerint a pilóták leállítják a hajtóművet és bekapcsolják a hajtómű tűzoltó rendszerét, ami a tüzet gyorsan eloltotta. Egy hajtóművel pedig a legközelebbi kitérő repülőtérre biztonságosan le kell szállni.

Boeing baleset

A fekete dobozok és a leesett burkolat

Boeing baleset

Az alap vészhelyzeti sérülés okozott egy másik vészhelyzetet is, mert a sérült hajtóműből olyan szerencsétlenül repültek ki darabok, hogy betörtek egy ablakot. A repülőgép utasterében mesterséges levegővel, túlnyomással és fűtéssel érik el a földihez hasonló körülményeket. Az ablak sérülése ezt megszüntette, igy létrejött a második vészhelyzet, amit dehermetizációnak hívnak.

Az egykori Malév szimulátorában lefilmezhettünk egy ilyen gyakorlatot, amit élesben is igy kell kezelni.

A helyzet túlélését a fedélzeten oxigén maszkokkal biztosítják, a pilóták felveszik azokat, az utasok számára kiesnek az ülésük feletti oxigén maszkok. A légi utaskisérőknek pedig van mobil maszkjuk, hogy tudjanak segíteni az utasoknak, ha azok valamilyen oknál fogva nem vennék fel azt. De ez még a vészhelyzet elhárításához kevés.

Boeing baleset

A repülőgép a két vészhelyzet bekövetkezésekor Flightradar24 képen jól láthatóan nagyságrendileg 10 kilométer magasan repült, ekkor a dehermetizáció miatt a pilóták a repülőgépet vészsüllyedésbe vitték. Egy perc alatt nagyjából 1000 métert süllyedtek, ami egy másodperc alatt 15 méter itt nagyjából 6 percen át, amit az utasok nyilván zuhanásként élnek meg.

A kitört ablakon berepült törmelék megsebesítettet utasokat és a külső kisebb nyomás miatt egy kifelé ható szívóerő a sérült ablak melletti utast részben kiszívta, aki belehalt a sérülésébe. Szerencsére a törmelékek nem csapódtak olyan helyre, mint egykor a Concorde katasztrófájában.

Amikor a kapitány túlélte a szélvédő törést

1990-ben Angliában egy hibásan beszerelt szélvédő a felszállás során 5300 méter magasan kitört és félig kiszippantotta a kapitányt, akit a bekötése mellett az egyik utaskísérő tartott meg a lábánál, a gépet a másodpilóta tette le. A kényszerleszállás több mint 20 percig tartott, a kapitány eszméletlenül a képen látható helyzetben volt folyamatosan, de ő túlélte.

Boeing baleset

Egyrészt induláskor is csak -17 fok volt és nem -50, másrészt nem 6000 méter volt a vészsüllyedés az oxigénig, hanem csak a harmada körüli, így a sérülése ellenére a kapitány tudott lélegezni. A 42 éves Tim Lancester kapitány teljesen felépült, fél év múlva már újra repült.

Visszatérve a pilótafülkébe: a baleset bekövetkeztekor a repülőgépet az elsőtiszt vezette, a gép parancsnoka pedig rádiózott és segítette őt a repülésben. Mivel utasok is megsérültek, ezért a parancsnok a legközelebbi kitérő reptérre, Philadelphiába kérte az légi irányitást.

A vészhelyzeti kezelése nemcsak a repülőgépen történik. Ilyenkor a légi irányitás szabaddá teszi a légteret, a repülőtéren riasztják a szolgálatokat. Pár éve a sármelléki reptéren mesélte a tűzoltó parancsnok, hogy a riasztás után másfél perccel már a futópályán képes a tűzoltó autó habágyúval tüzet oltani. Itt a két zöld tűzoltó autó a biztonság kedvéért habágyúzhatott.

Boeing baleset

A pilóták egy hajtóművel simán leszálltak, az utasok pedig nem a vészcsuzdán, hanem a lépcsőn hagyták el a repülőgépet.

A baleset az előzetes vizsgálat szerint a rotorlapát töréshez köthető, a videóban a légitársaság elnöke képes beszámolót ad arról, hogy miként ellenőrzik és tartják karban azokat a repülőgép nagyjavításai során.

Végül minden tiszteletem a személyzet két ismert neve, a parancsnok Tammie Jo Shults kapitánynő és Darren Allison első tiszt meg a többi névtelen közreműködő felé a vészhelyzet profi lereagálása miatt. De túlzottnak érzem a hőssé avatásukat, ami már nagy méretekben folyik, Sullenberg kapitány, a vizreszálló is gratulált már nekik. Szerintem a vészhelyzeti képzés alapján a többi személyzet is sikeresen megoldotta volna ezt a balesetet.

Abban is biztos vagyok, hogy nemsokára film készül majd az esetről.

Források: Aviation Safety net, NTSB, Southwest légitársaság

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »