A világ első teherszállító drón légitársasága bolgár
Amit a világ nagy drónfejlesztő társaságai már 10-15 éve próbálnak, azt a Rangelov bolgár testvérpár star-up-ja 10 év alatt elérte. A Dronamics társaság nemrég IATA és ICAO kódokat kapott a kereskedelmi forgalom idei megkezdésére Európában.
A Dronamics kifejezetten teherszállításra épített nagy hatótávolságú drónok fejlesztője és üzemeltetője. A cég összesen 40 millió dollárt gyűjtött össze 12 országból. Angyalbefektetőktől, korai szakaszt finanszirozó alapokból és Európai Innovációs Tanács Horizon programjából. A képen Rangelov vezérigazgató az EU Bizottság elnökének mutatja be a drónt Szófiában korábban.
A befektetőknek napi szállítást nagyon nagy távolságokra képes 350 kg hasznos terhet szállító drónt ígértek. A cargo rakomány a gyógyszerészettől az élelmiszerig, az e-kereskedelemtől a pótalkatrészekig és sok más területről jöhet.
Nem az új megjelenéssel vacakoltak, ha szabad ezt mondani. Fekete Hattyúnak nevezték el a drónt, ami olyan mint egy nagy RC repülőgép, csak nem ül benne pilóta bábú. Hagyományos kinézet, hagyományos anyagok, a nagy dobás a tulajdonságaiban van. Akár 2500 km-es hatótáv akár 80%-kal gyorsabban, 50%-kal olcsóbban és akár 60%-kal alacsonyabb kibocsátással, mint a ma üzemelő nagygépes versenytársak. Egész Európát berepülheti keresztül-kasul egy felszállással.
A cég angol, a dróntesztelés a bolgár tengerparton, Máltára tették a kereskedelmi központjukat, az ottani hatóság engedélyezte a működésüket. Miután májusban jelentették be, hogy megszerezték az első EU Light UAS Operator Certificate-t, röviden a LUC-ot. A képen a testvérpár éppen átveszi az okiratot.
Pár napja a Dronamics a Légitársaságok Nemzetközi Szövetségétől (IATA) az OY jelölőkódot, valamint a 651-es számviteli előtagot kapta. Ezek a kódok lehetővé teszik a Dronamics légitársaságként való hivatalos elismerését, támogatva a kereskedelmi megállapodásokat más IATA fuvarozókkal, megkönnyítve a szállítmányozókkal való kapcsolatokat, és lehetővé téve a repülési menetrendek közzétételét.
Az OY azonosító kódot a menetrend szerinti és nem menetrend szerinti járatok járatszámának meghatározására fogják használni, szabványos azonosítást biztosítva a műveletek során. Ezenkívül a 651-es előtag lehetővé teszi a Dronamics számára, hogy légi fuvarleveleket állítson ki, megkönnyítve ezzel a zökkenőmentes rakománykezelést a világhálózaton keresztül.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) pedig a Dronamics részére a hárombetűs DXE légitársaság jelzést adta ki. Ezeket az ICAO-kódokat világszerte széles körben alkalmazzák a pilóták és a légiforgalmi irányítók, amelyek döntő szerepet játszanak a repüléstervezésben, a légiforgalmi irányítással való kommunikációban, valamint a létfontosságú információk NOTAM-okon (Notice to Air Missions) keresztüli terjesztésében.
A Fekete Hattyú egy-két éven belül sorozatgyártásra kerülhet és faltörő kosként segítheti a cargo drónok kereskedelmi bevezetését, nemcsak Európában.