Medve Bálna, az új légcsavaros óriás légibusz terve
(Eredeti megjelenés: 2014 február 17) A regionális járatokon a légcsavaros gép gazdaságosabb, mint a sugárhajtású. Ezért a Müncheni Műszaki Egyetemen gondoltak egy nagyot, és összeházasították az orosz Tupoljev Tu-95 Medve bombázót az Airbus A380 Nagy Fehér Bálnával és egy új légcsavaros óriás légibusz tervét tették le az asztalra.
![tubalna2](http://www.repulnijo.hu/wp-content/uploads/2016/10/tubalna2.jpg)
3000 kilométer alatti hatótávolságon ötöde kell az üzemanyagnak, mint egy tengerentúli járatra, így a hajtóműnek kevesebb önsúlyt kell levegőbe emelnie.
Az oroszok nagyon jók a koaxális, egymással szemben forgó légcsavarok alkalmazásában, amikor a négy hajtóművet megduplázzák nyolcra. Moszkvában a légi parádén a nyitóképen is láthatóan közelről lefényképeztem a Tu-95-öt, de ilyen megoldást használnak a kisebb Antonovok is.
![tubalna1](http://www.repulnijo.hu/wp-content/uploads/2016/10/tubalna1.jpg)
A két fedélzeten 420 emberben gondolkodnak, két folyosó, kilenc ülés egy sorban mind a két szinten. 160 tonnás felszállósúly, 700 kilométer körüli utazósebesség és kicsit hangosabb lenne, mint a mostani sugárhajtásúak.
Hívhatnánk akár Medve Bálnának is, ha létrejön.
Lehet, hogy Farnborough-ban néhány év múlva a Medve Bálna repülését is lefilmezhetjük.