Nagy Futam a repülés vezetése mellől a Lánchídon

A Nagy Futam légi programját régóta Talabos Gábor tervezi és irányítja a repüléseket, immár a negyediket. Tegnap módom volt az ő munkáját végig kísérni a tököli repülőtéren és a Dunánál.

Délben eligazítás, rutinos „öreg rókák” a padokban. Besenyei Péter repült át legtöbbször a Lánchíd alatt, miként Veres Zoltán is sokszor, de Illés Tamásnak sem ez lesz az első műrepülő bemutatója a Duna felett. De a helikopteres Imre Lajos is füstbe burkolódzhat. Veres Zoltán két dél-afrikai pilótával, akikkel többször repült már köteléket Dubajban, Guinness rekordra készül a Lánchíd alatti kötelék repüléssel.

Hirdetés

A Flying Bulls is szinte hazajár Budapestre, nemcsak a negyedik Nagy Futamon, hanem a Red Bull Repülőversenyen is betétprogramokat repülnek. Nemcsak a repülőgépeik, hanem a dzsekijük is olyan jó békebeli oldtimeres. A Red Bull cseh Aerobatic Teamje megerősödött, már négy új német gépük van. Ők gyakoroltak egyedül szombaton szorgalmasan a Duna felett a közönség nagy örömére.

Az idén a légi bemutatón újra a Wizz Air a nagygépes szereplő, most a hosszabb Airbus A321 gépükkel fognak áthúzni a Duna felett. A pilóták itt is rutinosak, David Morgan és Arday András vezette két éve is a kisebb Airbust. Az eligazítás fontosságát mutatja, hogy ők Ferihegyről is átjöttek rá.

Az idő sajnos huncutkodott, erősebb szél várható esetleg turbulenciával, miként jöhet napsütés is. Lehet, hogy emiatt a helyszínen módosulhat a program. Míg a pilóták szolidan megebédeltek, nem lenne nyerő az üres gyomor a sok pörgéshez, forgáshoz, addig kimentem fotózni a gépeket a tököli reptér előterén.

Be a városba, át a kordonon, majd vihettem az antenna egy részét a Lánchídra, ahol egyszerűen csak felállították a repülésvezetési pontot. Talabos Gábor (j) munkáját asszisztensként Kelemen Nándor (b) segítette, aki légi irányítóként gyakorló pilóta is, L410 gépet is vezet.

Besenyei Péter a magyar Corvus Racer 540 műrepülő géppel nyitotta a programot, híd alatt, híd fölött szokás szerint elemében volt. A Red Bull jött két alkalommal négyes formációban is. A cseh Aerobatic teamen kívül a másik csapatban elől a Mitchell, hátul a haditengerészeti gép, kétoldalt meg az Alpha Jet-ek. Nem egyszerű tartani az alakzatot jet és hagyományos hajtómű között, de nekik ez nem okozott gondot. Majd egyenként is műrepültek. Majd jöttek a Red Bullos helikopterek, ahol a háton repülés tegnap is megcsúfolta a fizikát.

Közben feltűnt a Gellért hegy mögött a Wizz Air nagy Airbusza, amely következő szereplőként háromszor elegánsan húzott át a Duna fölött szinte alig hallható hajtóművekkel. A kapitányok a szimulátorban többször lerepülték az utat, innen a hídról is jól mutatott a gép akár a Vár vagy akár a Parlament felé néztem rá.

Az irányítás a kottából ment családias légkörben, Nándi volt a vezetőpontnál, Gábor meg rádióval a kézben mozgott, közben a nap is majdnem előbujt. Az orosz Forma1 futam végét beadták a kivetítőkön a szépszámú közönségnek, addig volt egy kis szünet a repülésben.

Majd magyar pilóták következtek, az old timer hármas fogat – LI-2, Po-2 és a Kánya – tett meg néhány kört együtt s külön-külön a Lánchíd körül. Illés Tamás magasabban, a Mi-2 helikopter pedig a füstöt nem kímélve vízközelben műrepült.

Aztán a Veres formáció húzott át párszor, majd Zoltán egyedül műrepült, ő is híd alatt, híd fölött. Aztán visszahívta a várakozó légtérből a két társát, majd a Margit sziget felett újra összeállva nekifogtak a Guinness rekordnak. Átmentem a másik oldalra fotózni ezt a dupla képet, a kötelék berepült a híd alá, amikor egy apróbb hördülést hallottam a közönségtől, de visszanézve a Gellért hegy felé láttam, hogy alakzatban rendben emelkedtek.


(Fotók: Repülni JÓ)

Azóta már sokszor látta mindenki, hogy a bal kísérő gép feltehetőn széllökés miatt megsüllyedt, a futón a kerék vizet ért, de a pilóta ügyesen megoldotta a helyzetet. Kíváncsian várjuk a Guinness rekord bejegyzését.

A Lánchíd alatti repülésekről ajánljuk Besenyei és Veres az égi színpadon című e-könyvünket.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.