Norvég kis elektromos hibrid hidroplán apró szűzrepülése a betonon

Tavaly ismertem meg a norvég kis elektromos hibrid hidroplán feltalálóját, Tomas Brodreskift viking srácot a friedrichshafeni kiállításon. A héten buborék hidroplánja először emelkedett a levegőbe, pontosabban szökkent egy elég rendeset a reptér betonján.

A történet ott kezdődik, amikor Tomas még nem is élt, több mint negyven évvel ezelőtt. A hetvenes években egy német repülőgép tervező, Günther Pöschel kompozitból olyan sokéltű repülőgépet épített, amely moduláris szerkezetével 2-20 személyes lehetett. Úszó szárnyat rakott a törzshöz, szokatlan módon helyezte el a hajtóművet. A repülőgép a könnyű sárkányszerkezet miatt nagyobb, tágasabb lehetett, fűről, földről, betonról, vízről, hóról és ki tudja még honnan képes volt felszállni.

Norvég kis elektromos hibrid hidroplán

Itt egy kép az egyik megépített és Equator-nak nevezett 6-8 személyes kétéltű repülőgépről, amely repült, de a fejlesztése valamiért megakadt három példánynál.

Norvég kis elektromos hibrid hidroplán

Aztán egy norvég egyetemista srác, Tomas, aki 2010-ben építészeti tervezőként, vagy ahogy ő mondja, dizájnerként végzett az oslói egyetemen, magáénak érezte Günther Pöschel örökségét és elhatározta, hogy barátaival újra éleszti azt.

Norvég kis elektromos hibrid hidroplán

Két év alatt összehozták a céget, természetesen Equator Aircraft Norway néven, az első gépüket Equator P2 Xcursion néven fejlesztik. A kompozit szerkezet ma már nem olyan nagy szám, az úszószárny beillesztése a kabin buborékba viszont nagyon elegáns. Meghajtás természetesen elektromos, amit még egy erőmű is támogat árammal, ezért hibrid is. No meg a nagy gépeknél divatos dzsojsztik és számítógép kontroll, így egyből benne van az autonóm pilóta nélküli irányítás is.

Hirdetés

Norvég kisvállalkozásként bemutatkoztak a világ legnagyobb pilóta találkozóján, Amerikában OshKosh-ban, amit egyébként az EAA, a Kisérleti Repülőgépek Egyesülete rendez. De a világpremiert tavaly a majdnem kész géppel Európa kisgépes fővárosában, Friedrichshafenben, az Aero-n mutatták be. Ott készítettem Tomas kommentárjával ezt a videót, sajnos, csak angolul van meg.

Norvégia nagyon támogatja a zöld projekteket, az elektromos hajtás mintaállama lesz, de Tomasék a közösségi finanszírozás eszközével is élnek. Bebiztosították a jövőjüket azzal, hogy 2019 évre elnyerték a Norvég Kutatási Tanács kisvállalkozások részére biztosított támogatását a FlightSmart, vagyis a hibrid elektromos könnyű légi járművek pilóta nélküli irányítási rendszere témában. Ebben a drón projektben partnerük egy másik norvég úttörő kisvállalat, a Maritime Robotics és 3 év alatt kell működőképes drón rajt bemutatniuk. A projekt jellegét jól visszaadja az alábbi kép.

Norvég kis elektromos hibrid hidroplán

Zárásként egy tavalyi friedrichshafeni emlék, amikor beültem a nyitó videón még egy kicsit bizonytalanul emelkedő-szökkenő Equator P2 Xcursion kabinjába. Kis ujjal hátracsúsztatható a buborék ablak, könnyű a beszállás. A kabinban elvarázsolt a kényelem, nincs pedál a lábnál, kézre áll a dzsojsztik és a gázkar, a buborék üveg miatt tökéletes minden irányban a kilátás.

Norvég kis elektromos hibrid hidroplán

A számítógépen keresztüli vezérlés miatt szerintem nemsokára eldobható a dzsojsztik és a gázkar, mint az autonóm légi taxiknál, remélem, hogy a húszas évek közepén utasként akár egyedül is repülhetek majd Tomasék hidroplánjával.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.