Santos-Dumont bis 14 történelmi repülőgép a riói nyári olimpia megnyitóján

Az olimpia megnyitó ünnepsége a rendező ország hírességeinek felvonulása is egyben. A nyitó ünnepségen így repült a Maracana stadion kétszázezres közönsége előtt a brazil Santos-Dumont bis 14 nevű százéves gépének replikája.

A brazil feltaláló és pilóta 1906-ban Párizsban repült először sikeresen a levegőnél nehezebb merev szárnyú repülőgépével. A közönség lélegzet visszafojtva ünnepelte a hatalmas távot, ami akkor a világ élvonalában már 60 méter volt.

santos1

Alberto Santos-Dumont elégedetlen volt az eredménnyel, ezért javítva a gépen egy hónap múlva már több mint 200 métert repült vele, hogy besöpörjön egy díjat a párizsi Aero Club versenyén Louis Bleriot előtt, aki akkor nem tudott felszállni.

Hirdetés

A brazil fiatalembernek Párizs közege ideális város volt. Egyrészt kő gazdag családja miatt feltalálói hajlamának élhetett, tudta azt finanszírozni. A mérnök apa pedig különleges sráckort teremtett számára.

Alberto otthon Brazíliában már 12 évesen gőztraktort vezetett, majd gőzmozdonyt a saját vasútvonalukon. 14 évesen már kávéosztályozó gépet tervezett. Az apja eladta a hatalmas kávéültetvényt és a család Franciaországba költözött.

Párizsba érve a századfordulón Albertot elbűvölték a léghajók, utasként azonnal repült eggyel, ahol egyből zavarta őt a léghajó irányíthatatlansága. Alberto a következő években az irányítható léghajók pápája lett. Nemcsak személyes használatra épített léghajót étterembe járásra, hanem később barátait is elvitte az első 10 személyes légi busszal.

Közben akkor lett nagyon híres, amikor 1903-ban úgy kerülte meg az Eiffel tornyot, hogy a felszállás helyén szállt le. Akkor hihetetlen pénzt, 20 ezer dollárt nyert vele, noha maga is tudta volna finanszírozni légi hóbortjait.

1905 körül a párizsi közönség és a díjkitűzők a merevszárnyú repülőgépek felé fordultak, Alberto nem maradhatott ki a versenyből. A kor szokásának megfelelően egy másik francia pilóta gépét tökéletesítette. A Ragadozó Madárból – a bis 14 beceneve – a rekordig 14 példányt épített, néhánnyal korábban pár méterről lezuhant, ezért látta el őket sorszámmal.

Akkor még kétfedelű gépben hittek a pilóta-repülőgépépítők, ezért Alberto a gép kormányzását egy kacsa elrendezésben oldotta meg. Az elől látható dobozt a pilóta huzalokkal döntötte többfelé, az tulajdonképpen egy magassági és egy oldalkormány kombinációja volt. A rövid repülési idő miatt a levegőben nehéz lett volna a kormányzást megtanulni, ezért Alberto elsőként a világon a géphez szimulátort épített, hogy a földön gyakorolhassa be a szükséges mozdulatokat.

A messzebbre, gyorsabban, magasabbra rekordigény benne volt a korszak levegőjében, ezért Santos-Dumont két éven belül olyan monoplánt épített, amivel már 10 kilométert is tudott repülni a saját párizsi házától a vidéki birtokára. A képen a Szitakötő, a gyerekkori élmények meg a súlycsökkentés miatt bambuszvázon.

Alberto Santos-Dumont feltalálót nem a tudása, hanem a mentalitása szorította ki a légi iparból. Cartier órát tervezett neki, csíkos öltönyeit imádták és utánozták a párizsiak. Kedvteléseinek élő gazdag úriemberként nem rohangált szabadalmak után és nem épített gyárat. Pacifistaként pedig megrettentette a repülőgépek várható háborús használata.

A kis történelmi kitérő után a híres brazil feltalálóról és pilótáról készült bájos brazil videóval térünk vissza Rio de Janeiro-ba, a nyári olimpiai játékok pénteki nyitóünnepségére.

A ceremónián a videó végén feltűnik Gisele Bündchen brazil szupermodell is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »