Erdőtüzek, amelyek furcsamód nem lendítik fel a tűzoltó hidroplánok gyártását

Több kontinensen százezres hektár nagyságrendben ég az erdő, Amazonas, Afrika, Szibéria, Kanada és a jóslatok szerint a jövőben még inkább égni fog. Az államok pedig nem bővítik tűzoltó hidroplán flottáikat, ami az erdőtűzre az egyik legjobb védekező eszköz.

Macron francia elnököt megválasztása után nem sokkal elhívták a francia tűzoltó pilóták egy beszélgetésre. Mutatták az elnöknek, hogy pár év múlva teljesen amortizálódik a Canadair gépekből álló tűzoltó hidroplán flotta, lépni kellene.

Azóta sok légiszalon volt a világban, ahol az ilyen nagy üzleteket be szokták jelenteni. Két hónapja Párizsban ott voltak az oroszok a videón látható Beriev Be-200 tűzoltó hidroplánnal, üzletnek se híre, se hamva.

A Beriev Be-200 az egyik piacon megvehető tűzoltó hidroplán, amelyet modernizáltak és újra gyártásba vettek. Bár az eddigi ukrán hajtómű kényszerű modernizálása folyik, pont egy francia-orosz vegyesvállalat által, de a sugárhajtómű még nem áll a szárnyon.

Sajnos a jet hidroplánon kívül csak egy kisebb típus lehetne eladó, pont a szintén modernizált Canadair turbóhajtóműves tűzoltó hidroplán.

Utóbbi kálváriájáról néhány szót érdemes elmondani. A Canadair repülőgépgyár megszűnésével a szintén kanadai Bombardier gyárhoz került a típus. Az alapvetően mozdonyokat és vasúti járműveket gyártó konszern először modernizálta, létrejött a turbóhajtóműves Bombardier CL-415. Majd a gyenge érdeklődés, no meg a CS új generációs regionális gépekhez szükséges tőke miatt eladták vagy átadták a programot a szintén kanadai Viking Air-nek.

A videómban jól látható, hogy az örökös megjelent egy újabb modernizálással, a Viking CL-515 hidroplánnal, de nincsenek rá megrendelések. Mivel a karbantartási kötelezettséget is megörökölték, létrehoztak egy társvállalatot. A több tízéves hidroplánokat nagyjavítják, turbóhajtóműre cserélik a korábbiakat, mert erre talán lesz majd kényszerű kereslet.

Az erdőtüzek meg égnek, felbukkannak kerekes tűzoltó repülőgépek, a videómon látható Boeing B747 például már megérkezett az Amazonas területére. Meg oltanak a levegőből, amivel tudnak, a brazil hadsereg például Lockheed C-130 csapatszállító rakterébe tett be tartályokat. A lehajtott rámpán két csővőn jön a víz, nem optimális vele a célba dobás.

Képek forrása Brasil Air Force

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »