Koszovói magas légtér magyar távolról irányítása

A koszovói magas légtér elérte teljes kapacitását a HungaroControl távszolgáltatásával, ezt ünnepelték pár napja Budapesten. A magyar légi irányító távszolgáltatás lassan önálló üzletággá érik.

Hirdetés

A kilencvenes évek elején a délszláv háború idején nyaralni repültünk Korfura, körbe Bulgária felé majd három órát. Visszafelé meglepődtünk, hogy talán egy órát mondtak csak a repülőútra az érkezésig. Akkor még nyitva volt kedvenc gépem, a Tu-154 pilótafülkéjének az ajtaja, onnan kérdeztem a kapitányt, aki a robotpilóta mellől érdeklődésemre elmondta, hogy megnyitották a délszláv légteret.

Ez a deja vu érzésem volt, amikor – a harmadik képen a képernyőn – Koszovó feletti magas légtér 15 év utáni megnyitásával majdnem évi hétszázezer kilométerrel csökkenhet az európai légi útvonalak hossza, bár a megnyitással alkalmanként csak néhány percet nyernek a légitársaságok. Évi 18 millió euró megtakarítás a légitársaságoknak, hetvenötezer tonna széndioxiddal kevesebb Európának, ez is jelentős tétel.


Fotók: Producom Kft

Mindez a HungaroControl Zrt NATO-felkérés alapján teljesített, országhatárokon átívelő távszolgáltatása révén. Az érdekeltek díszünnepségen a magyar cég új székháza előtt Koszovó Emlékparkot avattak, erről külön oldalon számolunk be szövegben és képben.

Majd a vendégek, köztük a két magyar miniszter – Seszták Miklós nemzeti fejlesztési és Hende Csaba honvédelmi – a nagyteremben élőben is megtekintették a távszolgáltatást. Mi még a régi nagyteremben forgattunk három éve magas légtér irányításáról egy videót.

Szepessy Kornél vezérigazgató pedig másnap az InfoRádió Aréna című műsorában Koszovóról és más aktuális légi irányítási témákról beszélve röviden érintette a távszolgáltatás hazai projektjeit. Dolgoznak a Liszt Ferenc Repülőtéri helyszíni toronyirányítás távszolgáltatással a HungaroControl nagyterméből való felváltásán.

Innen már csak egy lépés a vidéki magyar repülőtereknek kínálható hasonló toronyirányítási távszolgáltatás, hiszen mindegy, hogy az objektum öt kilométerre, kétszáz kilométerre, vagy mint Koszovó hétszáz kilométerre fekszik az irányítótól.

Teszem én hozzá, néhány minisztérium vidékre költöztetése akár felélesztheti a belföldi repülőjáratokat is?

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük