Önvezető kamionok első éles tesztje az M1 autópályán

Autonóm, vagy önvezető technológia egyre nagyobb sebességgel terjed a közlekedés minden ágában, a magyar kormány támogatja ezt, reméljük majd a repülésben is. Másrészt egy kis önvezető jelző magyarázattal kapcsolódnék e jelentős magyar lépéshez.

Hirdetés

A Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt. e heti közös tesztjén három kamion a térképen látható útvonalon 50 kilométert tett meg pénteken az autópályán úgy, hogy csak az elsőt vezette pilóta, a másik kettő kamion pedig az un. platooning technológia, vezeték nélküli kapcsolat alapján követte őt.

Önvezető kamionok

A hatályos jogszabályok miatt a követő kamionokban is ültek sofőrök, de nem kellett beavatkozniuk.

Önvezető kamionok

Képünkön Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, aki a teszt előtt elmondta:

olyan új technológiai forradalomnak és változásnak vagyunk tanúi, amely a gőzgép és a robbanómotor feltalálásához foghatóan megváltoztatja az emberek életét. Magyarország ebben a versenyben nem szeretne lemaradni, ezért tették le a zalaegerszegi tesztpálya alapkövét, és az R76-os utat is műszakilag olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen önvezető járművek tesztelésére forgalomban. Jelenleg több országgal, köztük Szlovéniával, Szlovákiával és Ausztriával folytat tárgyalásokat a kormány, hogy a tesztautók átmehessenek oda is.

A drón kifejezés – UAV vagy UAS – eredetileg a repülésben alakult ki, pilóta nélküli légi járművet vagy pilóta nélküli irányítási rendszert jelölt, vagyis két rendszert. Amikor nem ül pilóta a gépen, akkor a gép lehet távirányított, vagy önállóan irányítja magát, vagy vegyes, mint például itt is. Másrészt a drón kifejezés kezdett elterjedni más közlekedési ágakra is, például drónhajó, de nem lett általános. Sőt találtak egy olyan szót – autonom, magyarul szépen és helyesen önvezető – ami a pilóta nélküli állapotra vonatkozóan lassan a drón kifejezést is eltünteti a légi közlekedésből.

A platooning lényegében egy késleltetett távirányítás, amikor az első autó pilótája manővereit egy rendszer olvassa, majd továbbadja egy vezeték nélküli kapcsolat a csoportban, a konvojban haladó többi kamionnak. A csoportban levő elemek tartják a távolságot és nyilván vannak arra is megoldások, hogy mit tesz a robotpilóta vészhelyzet esetén. Az államtitkár által emlitett R76-os, kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Zalaegerszeg és az M7-es autópálya között, érintve a Hévíz-Balaton nemzetközi repülőteret, pedig attól lesz az önvezetés támogatója, hogy a repülőtéri leszállópályákhoz hasonlóan építenek bele-mellé robotirányitást segitő eszközöket.

Önvezető kamionok

A pilótahiány a kamion sofőrök között is érzékelhető, amire gyógyír a platooning technológia a közutakon. Sőt a nyugati fuvarozók politikai nyomása, miszerint nyugati utakon a keleti sofőröknek is nyugati órabért kellene fizetni, a vállalati jövedelmezőség miatt szintén meggyorsítja majd az önvezető kamionok elterjedését.

A repülésben is itt kopogtat az autonom technológia, remélem az elektromos hajtásrendszerhez hasonlóan Magyarország ebben is lépést tart majd a világ élvonalával.

Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.