Új gyorsasági légi versenyek talán jövőre: Air Race E és World Championship Air Race

Nem új kitaláció egyik gyorsasági repülőverseny se, nézzük meg őket közelebbről.

Air Race E – ARE – az elektromos hajtású repülőgépek versenye egymás mellett egyszerre egy ovális körpályán. A Formula 1 autóverseny ihlette, több mint hetven éve rendeznek ilyen versenyeket hagyományos hajtású versenygépekkel. Én is láttam egyet az Emirségekben, Al Ain-ben, ahol Veres Zoli új gépével tönkre verte a többieket.

Az Air Race E-ben csak elektromos hajtású versenygépek repülhetnek. Csapatok vannak, mint a Formula 1 autóverseny mindkét ágában, hiszen ott is van már E. A csapatok versenygépeket építenek, amelyek képesek 450 km/h sebességgel repülni. Max 8 repülőgép egy 1,5 kilométeres ovális pályán 10 méter magas oszlopokat kerülget. Magyarán szinte súroljak a betont vagy a fűvet, amikor repülnek. Igy fest mindez egy szimulációban.

Friss hír, hogy bővítették a versenyosztályokat. A versenysorozat az iparág kísérleti műhelye, mint az autóknál, ezért tágítottak a kört. Az eddigi formációt Open osztálynak nevezték el, ahol előírások szabályozzak a versenygépek építésének lehetőségeit. Az új a Performance osztály, ahol bármilyen elektromos hajtásláncot lehet építeni hagyományos merev szárnyú versenygépformába. 150 Kw/h a maximális teljesítmény.

Minden, ami elektromos hajtás a Repülni JÓ-n

A helyből felszálló gépek tarolnak a világban, ezért azokat is szeretnék bevonni a versenybe. Ők lesznek az eVTOL osztály, szabályok majd később.

A versenyt az Airbus és az Ansys, egy szimulációs szoftvereket gyártó világcég alapította és most ők a fő támogatók. Ilyen típusú versenyeket mindig egy világszövetség égisze alatt rendezhetnek, ez pedig itt a Formula Air Racing Association.

A World Championship Air Race – WCAR – ismerős lehet számunkra, mert korábban Red Bull név alatt futott. Nem tűnik jogutódnak, de a szereplők deklaráltan ugyanazok és a talán a szabályok sem változtak. Gyorsasági műrepülő verseny marad, amely kapukat kerülget vagy halad át rajta és a pályára visszafordulva muszáj a gépeknek egy műrepülő elemet is bemutatniuk.

Pár napja a szervezők megállapodtak a Légi Sportok Világszövetségével, amely kizárólagos jogot adott nekik az egész világon erre a típusú versenyre. Ők is tervezik az elektromos és hibrid hajtással, eVTOL gépekkel való verseny bővítést, egyelőre deklaráció szintjén.

További 40 videónk budapesti, portói, kazanyi és balatoni versenyekről

Nagy kérdés, hogy harmadszor is feléled-e az ilyen típusú légi verseny? Vajon a stáb, a csapatok a régi-új szponzorokkal és rendező városokkal képesek lesznek a versenyt már jövőre újra indítani. A korábbi formáció már a Red Bull alatt is, 2011-14 között tartott egy szünetet. Visszatérése után pedig négy teljes szezont ért csak meg, majd 2019-ben szerencsére nem a Balatonon, hanem a szezon Japánban szakadt félbe.

Mind a két versenynek szurkoljunk és reménykedjünk, hátha hozzánk is eljönnek. Az ARE körözhetne akár a lóversenypályán, a WCAR pedig a Balatonon vagy a Dunán kerülgethetné újra a nyilván más színű kapukat.

Forrás: AIR RACE E és World Championship Air Race

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »