Az utolsó Pilatus PC-6 Turbo Porter a tengerbe zuhant

Ebben a hónapban adták át az utolsó Pilatus PC-6 Turbo Portert a svájci gyárban. Egy olyan Fülöp Szigetek-i cég vette meg, aki 1000 kilométer alatti utakra specializálódott Cessna 208-cal és a Porterrel.

A gyári átvétel után a hónap elején több európai leszállással repülték a gépet a légitársasághoz a Fülöp-Szigetekre. A Heraklionból való felszállás során a pilóta 400 méteren problémákat észlelt és visszafordult. De nem jutott el a reptérig, hanem kényszerleszállást hajtott végre, a tengerbe csapódott. A Franz névre keresztelt repülőgép egy darabig a tengerben lebegett, majd elsüllyedt. Előtte a görög parti őrség a pilótát utasával együtt kimentette, sajnos az idős utas már eszméletlen volt és később meghalt.

A baleset vizsgálata sokáig eltart. Majd egyszer megtudjuk, mi volt a baleset oka, lehet, hogy szélnyírás, vagy pilótahiba vagy a repülőgép romlott el. De szememben az utolsó példány szomorú vége csak kicsit árnyékolja be a Pilatus Porter kiváló tulajdonságait.

A Pilatus Porter bárhol leszáll, ha van egy kis rövid pálya, ahogy azt az Air America kultuszfilmben láthattuk. Sodoldalú STOL repülőgép, 130 méter elég a megállására, mert a légcsavar visszatoló módba állítható.

A világ legrövidebb menetrend szerinti járata is két hely között Indonéziában a Porterrel üzemel. Mindössze 73 másodperc a két kilométer hosszú légiút.

Szakértőnk a típus képességeiről

Én sokszor láttam magyar repülőnapokon a magyar Pilatus Portert, 200 méter alatt felszökkent, szinte megállt a levegőben, olyan lassan is repült, ha jól emlékszem.

Pilatus PC-6

Egyszer a pilóta mellett ülhettem utasként. Akkor a vízügyé volt éppen és Budaörsről elrepültünk megnézni a Gabcsikovo-i Duna csatornát meg az épülő erőművet. Hívtak később is a géppel repülni. Akkor már a MOL-nak ellenőriztek vezetékeket, de nem csábított valahogy az 5-6 órás várható légiút. Ma már bánom, hogy a földön maradtam.

Néhány PC-6 hidroplánként is üzemelt, Mongóliába szállították pár éve az utolsó ilyen kétéltűt Svájcból. Nagy előnye volt az elhúzható kétoldali ajtó, ezért könnyen ki tudott kötni bárhol.

Az elmúlt 63 évben 604 darabot gyártottak ebből a típusból. A Pilatus repülőgépgyár még 20 évig vállalja rá a garanciát, de a gyártósorról a szakembereket a hasonló képességű, csak éppen már sugárhajtású PC-24 nagy piaci igényének fedezésére irányítják át.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »