Cessna 208 eCaravan szűzrepülése
Új korszak nyílt a repülésben mindenképpen a héten, amikor először emelkedett a levegőbe elektromos hajtással egy olyan kereskedelmi repülőgép, amely több mint 10 utast képes szállítani. Videó összeállításom a MagniX Cessna 208 eCaravanról.
Az ausztrál-amerikai MagniX egy elektromos hajtómű gyár, amely a régen bevált repülőgépek elektromos hajtásra való átszerelésében látja a kisebb hatótávú kereskedelmi repülés zölddé és olcsóbbá tételét. A Cessna 208 Caravan a világon egy nagyon elterjedt igásló, amely több mint 1000 kilométeren belül képes utasokat és árukat szállítani akár igénytelen repülőterekről is.
A 14 éves átalakított Cessna 208 Caravan a közel félórás repülés sor-n 6 dollár áramot fogyasztott. Hagyományos turbóhajtóművel az üzemanyag költség ugyanerre az időre közel 400 dollár lett volan. Erre mondják azt, hogy nincs több kérdésem a megoldás jövőjét illetően.
Az eCaravannak azért is jósolok gyorsabb karriert, mert az átalakitást és a további berepüléseket egy erre és a vizsgáztatásra szakosodott profi cég, az AeroTEC végezte.
Jól illet a MagniX filozófiájába egy másik átalakítás tavaly decemberben, ahol egy 62 éves DHC-2 Beaver volt az áldozat.
Egyfelől könnyebb az átszerelt régi gépekre típusengedélyt szerezni. Másfelől a koronavírus utáni világban varázsszó a zöld repülés, nem beszélve arról, hogy sokszorosan olcsóbb az üzemelési óra is. Az akkumulátorok teljesítménye évente szinte megduplázódik, no meg ott a hibrid lehetőség, hagyományos vagy újfajta, akár hidrogén alapú áramtermelő generátor a fedélzeten.
Amúgy a MagniX új cégeknek is szállít hajtásrendszert, a 11 személyes Aviation Alice eutasszállítónak is.