Fél lépés a repülés új korszakába
Val Miftahkov a ZeroAvia alapító vezérigazgatója idén előadást tartott Davosban a Világgazdasági Fórumon a jövő repüléséről.
Nem akárkiket hívnak meg ide és főleg nem kétszer. Miftahkov nem ment üres kézzel, mert az esemény elé időzítették a hidrogén üzemanyagcellás 19 személyes repülőgépük szűzrepülését. Készítettem róla egy videót.
A hidrogén üzemanyag cellás repülésben a ZeroAvia a világelső. Első lépcsőként egy hat személyes géppel repültek, majd váltottak a 19 személyesre.
Közben Anglia mellett Amerikában is nyitottak egy telephelyet. Első támogatójuk a brit kormány volt, ehhez jött most többek között a British Airways és az American Airlines pénze.
Demonstrátorként Indiából szereztek két Dornier Do-228 repülőgépet, így nemcsak a videóban látható géppel folynak a fejlesztések. Nyárra ígérik a mindkét új hajtóművel való szűzrepülést.
A ZeroAvia hajtóműtechnológia fejlesztő cég. A ZA600 motor az elektromos hajtású, amit az akkumulátor mellett főként a hidrogén üzemanyagcella táplál. A gép belsejében látott hidrogén tartályt pedig úgy veszik.
Lépésenként haladnak a nagyobb gépek irányába. Az 500 kilométer hatótávú 9-19 személyes gépek után jönnek a az 1200 kilométerre repülő 40-80 személyes regionális repülőgépek.
Közben egyeztetnek a brit és az amerikai légügyi hatósággal. A davosi dupla meghívások és a szállított eredmények alapján nincs kétségem abban, hogy 2025-ben már engedélyük lesz az új hajtás rendszerre a ZA600 motorral.
Nyilván ezeket először a régi repülőgépekbe fogják beépíteni, mint ahogy azt a sima akkumulátor erőműben hívők többek között már a videómban látható közel 70 éves hidroplánba is megkezdték.
Forrás: ZeroAvia