Hibrid repülés májusi újdonságok

Ha nem is nagy léptekkel, de fejlődik az elektromos és hibrid hajtás a repülésben.

Beléptek a nagyfiúk a pályára

A Lilium Jet leggyengébb láncszeme jelenleg a kis sugárhajtómű. Májusban együttműködési megállapodást kötöttek a nagy hagyományú Honeywell Aerospace hajtómű gyárral. Ők 4 kg súlyú kis elektromos hajtóműveket ígérnek, amiből kevesebb is elég lesz az elvárt, videómban is látható teljesítményhez a 7 személyes városközi légitaxihoz.

A Honeywell sikeresen tesztelte 1 Megawattos generátor rendszerét, amely módosítás nélkül motorként is használható, akár repülőgépeken is. 127 kilogramm súlya miatt 3-4-szer több teljesítményt ad le, jobb az energia sűrűsége, mint az elődeinek.

Már elérték rajta a 900 kilowattos teljesítményt. Ezek a turbógenerátoros megoldások biztosítják a nagy teljesítményű villanymotorok működtetését, az akkumulátorok töltését, vagy adott esetben a légcsavar mechanikus meghajtását a nehéz teherszállító drónoktól a légi taxikig és az ingázó repülőgépekig. Ez a rendszer zökkenőmentesen integrálható meglévő Honeywell gázturbinás hajtóművekkel. Fenntartható üzemanyaggal meghajtva időben nagyon közel hozzák a zöld repülést.

ZeroAvia hidrogén hajtóműve egy 19 személyes Dornier 228 gépen

Igyekezni kell a nagyoknak, mert éppen egy Honeywell gázturbinát cserének le ZeroAvia ZA600 hidrogénhajtású motorra. Ez a másik irány, már két Dornier gépen is folyik a szerelés Angliában és Amerikában is.

Ebben az évben ígérik az első feles szűzrepülést. A hidrogénhajtású motor mellett még a másik szárnyon fennmarad a hagyományos, így kisebb a kockázat.

Az eBeaver hidroplán is közel az üzleti repüléshez

Greg McDougall vezérigazgató szerint az első eBeaverrel végzett berepülések alapján módosításokat vezetnek be. A legfontosabb, hogy a svájci H55 cég által gyártandó akkumulátor rendszer könnyebb és hatékonyabb lesz. Az ellátási láncok nehézsége miatt nem tudni, mikor jönnek meg az alkatrészek és MagniX hajtómű Kínából a második eBeaverhez.

Az új elektromos hajtásrendszer elegendő lesz egy pilóta három utas repüléséhez. Fél óra kereskedelmi üzemidő mellett marad még az előirt másik fél óra tartalék. A Harbour Air sok útvonalán elég annyi. Hatoda lesz az üzemelési költség a jelenleginek.

A kanadai hidroplán légitársaság kevés Beaverrel repül, inkább Otterek és Twin Otter hidroplánok alkotják a flottáját. Ezért az e jövőt az AirFlow rövid felszálló pályás eSTOL 10 személy körüli gépekkel tervezi azokat úszótalpakkal felszerelve. Itt a Pipistrel az elektromos hajtás beszállítója. Ivo Boscarollal folytatott korábbi beszélgetésem ellenére mégis lesz olyan hidroplán, ahol a Pipistrel márkanév is szerepel.

Források: Honeywell, ZeroAvia és FutureFlight

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »