Hidroplán tesztrepülés Korfun, jövőre menetrend szerinti hidroplán járatokat terveznek

Quest Kodiak hidroplán tesztrepülés adott reményt nemrég a komolyabb európai hidroplánrepülés elindulásában bízóknak.

Hirdetés

A történet több szálon indult, kezdjük a hidroplánnal egy zenés képeslapon.

A típus nem túlzottan elterjedt Európában, ezért indultak vele a mi öreg kontinensünkön egy turnéra. A hidroplán jelenleg egy amerikai bank tulajdona, amely valószínűleg nem önszántából, hanem az adósa fizetésképtelensége miatt szerezte meg és igyekszik túladni rajta. Ehhez kiváló lehetőséget kínálnak a tesztrepülések.

Néhány szóban azért bemutatnám a Quest repülőgépgyár hidroplánját. A 2001-ben alapított cég gyártmánya kinézetre a Cessna Caravanra hasonlít, de kompozit elemei és modern repülésirányítási rendszere jól visszaadja, hogy már a 21. században tervezték. Maximum 10 személyes lehet, könnyen átszerelhető és egy pilótával is vezethető. A Quest Kodiak 100-ot futóművel és úszótalpas változatban, valamint kétéltű úszótalpakkal is gyártják.

Az úszótalpas változat nagy előnye, hogy a kompozit anyagok miatt teljesen korrózió álló, így ideális a tengeri használatban. A turbóhajtómű miatt gyors, 300 km/h a sebessége, több mint 1500 kilométert tehet meg egy felszállással, ami Corfu fővárosából, Kerkyrából akár Ciprusig, vagy ellenkező irányban Máltáig is elég. A görög szigetek közötti repülésre teljesen ideális. A zenés képen lapunkon Korfun látható hidroplán egy 10 székes változat.

Hidroplán tesztrepülés

A képen a hidroplán amerikai pilótája, Mark Brown, aki egyébként a pilótadzseki gyártóját népszerűsítő nagy világutazó.

Még érdekesebb, hogy két éve a Setouchi japán holding megvásárolta a repülőgépgyárat, de 100 százalékos leányvállalatukat hagyták Amerikában az eredeti alapító vezetőkkel. Tavaly pedig a repülőgépgyár közel egy ötödére befektetési jegyeket bocsátottak ki, amit szintén egy másik japán, a Mitsui & Co holding jegyzett le.
Az európai terjeszkedéshez így lehetnek komoly források és valószínűleg a másol által járt utat választják majd a japánok, de erről később.

Hidroplán tesztrepülés

A képen látható 32 darab hidroplán kikötő jogai közül már hármat megszerzett, a többit pedig tárgyalja a Greek Water Airports vállalat, egy hidroplán menedzsment társaság, amely régi motoros a szakmában, hét éve készül és szervezi a menetrend szerinti hidroplán repülés elterjesztését Görögországban és a szomszédainál. Az idők során folyamatosan bővülő részvényesek között görög üzleti jet és helikopter légitársaság, épitőanyagipari óriás cég, német központú repülésre szakosodott turisztikai vállalat, görög létesítmény gazdálkodó cég található.

Idén nyáron hogy hogy nem, csatlakozott ehhez az üzleti körhöz az a két japán holding, aki korábban megvette és fejleszti a Quest repülőgépgyárat. Lehet, hogy számukra üzletileg is az lesz az út, amit a magyar hidroplán koncesszióval kapcsolatban leírtam. Hidroplánokat apportálnak majd a társaságba azért, hogy legyen referencia működésük. Ezt egyébként nemcsak Junkers professzor tudta, hanem a korábbi görög próbálkozások is hasonlóak volt, csak ott nem a gyár, hanem a világ legnagyobb légitársasága, a kanadai Harbour Air adott tesztgépeket. Az ide delegált Turbo Otterrel repültem is Biscarrosse-ban.

A sikeres tesztrepülés eredményeként a gyár jövőre hozhat akár több darab 10 székes Quest Kodiak hidroplánt, ha beindulnak a folyamatok. Addig a hidroplán kikötő társaság óvatosan tervez, mert nem tudják, hogy a különösen lassú állami engedélyezési eljárások felgyorsulnak-e? A tavaszi szezont egy Quest Kodiak hidroplánnal – lehet, hogy a képeinken láthatóval – Kerkyran indítják a környező kisebb szigetekre és a befektetői kör egy nagyobb gépben is gondolkodik, amely egy Twin Otter, talán a Viking Air Limited-től. Mindenesetre a dizájn már készen áll.

Hidroplán tesztrepülés

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »