Pipistrel újabb zöld repülőgép fejlesztései
Az elmúlt hónap hírei a szlovén repülőgépgyár háza tájáról. 4 üléses Pipistrel Hybrid Phantera szűzrepülése és közös fejlesztés a 4 és 9 személyes Airflow eSTOL repülőgéphez.
Pipistrel volt a vezetője az egyik európai, jövő repülőgépéről szóló MAHEPA projekt konzorciumnak. A mozaikszó a Modular Approach to Hybrid Electric Propulsion Architecture volt, amely az erőművek hibrid elektromos meghajtásra cserélését szorgalmazta a repülőgépekben egyetemek, kutató intézetek, beszállítók közreműködésével.
Kézenfekvő volt, hogy a Pipistrel négy személyes Phantera túragépét is ilyen meghajtással lássák el.
A Pipistrel MAHEPA Phantera repülőgép a szlovéniai Cerkje repülőteréről októberben sikeres szűzfelszállást hajtott végre. Nem részletezték még a közleményben, hogy volt-e a gépen valamilyen – akár hidrogén erőmű is, ami a levegőben is termel elektromos áramot. Egy másik Pipistrel repülőgépen a projektben korábban már repültek hidrogénhajtással.
A Pipistrel egy általam is megírt érdekes történet miatt rákényszerült az elektromos hajtáshoz szükséges eszközök – motor, hajtáslánc, akkumulátor, töltő – saját márkaként való megteremtésére. Rokonszenves, hogy ezt nem tartja meg csak magának, hanem partnereket is választ a jövő zöld repülőgépének fejlesztéséhez.
A Pipistrel a világ első és máig egyetlen típustanúsítvánnyal rendelkező elektromos repülőgépének, a VELIS Electro-nak a gyártója. De nemcsak a kétszemélyes gépre, hanem az elemekre is tanúsítást szerzett. Az új partner sem akárki.
A vezetőik Airbus árvák, akik az Airbus Vahana egyszemélyes helyből felszálló elektromos hajtású projekt lezárása után alapították Amerikában az Airflow Aerospace céget. Csapatuk korábbi munkahelyei Eclipse Aviation, a Northrop Grumman, az Uber Elevate, az Airware és a Scaled Composites, utóbbi Burt Rutan egykori cége voltak.
Az Airflow az eVTOL rengeteg mellé lépett, rövid pályán fel-leszálló eSTOL specialista lett. 9 személyes gépükhöz 80 méter nem mindig elkészített felszállópálya elég a levegőbe emelkedéshez. Régi bevált repülőgéptörzseket tesznek át kompozitba, ezek illeszkednek a meglevő szabályozási keretekhez.
A nagyobbik 9 személyes géptervük egy jó öreg sokat látott gép, a Cessna 210 törzsének formáját veszi át, csak a szárnyat variálják egy kicsit. Sok apró villanymotort helyeznek fel rá, teher és személyváltozat közel 1000 kilométer hatótávú lesz majd. Harmada a becsült fejlesztési költsége az eVTOL szisztémához képest.
Az együttműködés bejelentésekor ezért mondta Ivo Boscarol, a Pipistrel alapítója és vezére
Az Airflow csapata tisztában van vele, mi kell ahhoz, hogy egy új elektromos repülőgépet piacra vigyenek. Az Airbus Vahana építésében és repülésében szerzett tapasztalataik az egyik legjobb helyzetben lévő csapattá teszik őket ennek megvalósításához. Az Airflow céljai igényesek és nagyratörőnek, és izgatottak vagyunk, hogy minket választottak partnerül erre az útra.
Forrás: Pipistrel és Airflow repülőgépgyárak