Távoli toronyirányítás éles üzemben Ferihegyen

Három napon át, december 9. és 11. között az úgynevezett távoli toronyból irányították a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalmát a HungaroControl légiforgalmi irányítói. A távoli toronyirányítás, angolul a Remote Tower ezt megelőzően még soha nem üzemelt ilyen hosszú ideig folyamatosan.

A videón Menráth Gábor, terminálirányítási osztályvezető mutatta be nekem két éve a frissen kiépült rendszert. A helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Tower fejlesztés világelső volt akkor a budapesti repülőtérhez hasonló nagyságú repülőterek távoli toronyirányításában.

A virtuális torony lényege, hogy a légiforgalmi irányítók egy, a repülőtér területétől távoli központból láthatják el feladataikat úgy, hogy a repülőtéri torony panorámaképe, valamint a két futópálya külön-külön, teljes hosszában láthatóvá válik a harminc telepített kamerának, a szupergyors adatkapcsolatnak és egy monitorokból kiépített óriási kijelzőfalnak köszönhetően. Ennek a megoldásnak számos előnye van a hagyományos toronnyal szemben: a kameraképek nagyíthatók, a gurulóutakon mozgó járatok fölött megjelenített címkéből leolvasható azok hívójele és sebessége.

15 videónk a HungaroControl tevékenységéről

Az infrakameráknak és egyéb érzékelő berendezéseknek köszönhetően pedig sötétben vagy rossz látási viszonyok között is tiszta kép jelenik meg az irányítók előtt. Emellett a Remote Tower számos további fejlesztési lehetőséget és előnyt is magában rejt: általa akár több repülőtér le- és felszálló forgalma irányítható egyidősben, egyetlen központból.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található irányítótorony földi felderítőrendszerének szoftvercseréje miatt december 9. és 11. között a magyar légiforgalmi szolgálat munkatársai a virtuális toronyból irányították a budapesti légikikötő le- és felszálló forgalmát.

Forrás: HungaroControl Zrt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »