Kínai AVIC AG600 a világ legnagyobb hidroplánjának szárazföldi szűzrepülése

A kínaiak meghozták a világszenzációt a karácsonyfa alá, végre felszállt az kínai AVIC AG600 óriáshidroplán Zunghai repteréről és első alkalommal egy órát repült.

Hirdetés

Az AVIC állami repülőgépgyár 8 évvel ezelőtt harangozta be, hogy megépíti a világ legnagyobb kétéltű hidroplánját elsősorban tűzoltásra és tengeri kutatásra és mentésre, de egyébként alkalmas járőrőzésre, utasszállításra, cargo-ra és bár erről ritkán beszélnek, de nyilván felfegyverezhető tengeralattjárók és más hajók ellen is.

Tavasszal volt a gurulópróba, és vasárnap a négy pilóta levegőbe emelte a több mint ötven tonna felszálló tömegű hidroplánt, amely nagyjából akkora, mint az egykor vízre szálló Airbus A320. Az eseményen résztvevők ünneplése mellett az állami és pártvezetők levélben gratuláltak a rekordhoz. Zenés képeslapon látható az esemény.

A kínai újságok szerint az AVIC AG600 nagy tömege ellenére olyan kecsesen repült mint egy hattyú. Néhány tulajdonságra bontva már nem a világ leghatékonyabb hidroplánja.

Tűzoltóként az orosz Beriev Be-200 sugárhajtású kétéltű hidroplánnal versenyez majd a világpiacon, amely szintén 12 tonna vizet tud felvenni 20 másodperc repülés alatt. Viszont a Beriev hidroplán nem 50, hanem 72 embert szállíthat és természetesen gyorsabb is, hiszen sugárhajtású és nem gázturbinás a hajtóműve.

A kínai óriáshidroplán kinézetre inkább a japán ShinMaywa US-2 hidroplánnal hasonlítható össze, amit valóban lelép. A kínai 53,5 tonna, a japán csak 47,7 tonna max felszálló tömegű. A kínai 50 embert vihet, a japán csak 20 főt vagy 12 hordágyat. A kínai hatótávban és sebességben is egy kicsit jobb a japánnál.

Kínai AVIC AG600

Viszont amit nem tudunk csak a hajótest hasonló alsó kiképzése alapján sejteni lehet: vajon a kínai óriás hidroplán használ-e a vízről való felszállásnál párnahatást. Ami a képen látható japán gigantikus hidroplánnál elképesztő és szinte hihetetlen, 280 méteren szinte kirántja ezt az irdatlan tömeget a vízből. Egy hat személyes úszótalpas Cessna nem képes erre. No meg 3 méter hullámot is elbír, a Beriev meg a 2 méteres hullámoknál már nem száll vízre és 2 kilométer vízi futópálya kell neki az elemelkedéshez.

Már 13 napos az új Instagram oldalunk

Megkezdődött a berepülés a szinte teljesen kínai alkatrészektől épült AVIC AG600 repülőgépen, de az igazi érdekességek majd akkor jönnek, ha elkezdik a hidroplán vízi próbákat is. Ami feltehetően gyors lesz, mert a kínaiak mesterséges szigeteket építettek a Dél-Kínai tengeren, ezek ellátását javíthatják az óriás hidroplánok. Másrészt fokozott a kereskedelmi érdeklődés is. A 17 hazai megrendelés mellett vinnék az AVIC AG600-at a világpiacra, ahol a két említett versenytárs régebben meglevő gépeivel egyelőre nem túl aktív.

Forrás: China Daily

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.