Tupoljev Tu-114 transzkontinentális utasszállító

Találtunk egy filmet a netrengetegben a Tupoljev Tu-114 első szovjet transzkontinentális utasszállítóról, amellyel Hruscsov szovjet pártfőtitkár villogott Amerikában, amikor az ENSZ-ben a cipőjével adott hangsúlyt a mondanivalójának.

A gép akkor a világ legnagyobb utasszállítója volt. Ebből apró bonyodalom adódott, mikor a nyitóképen elől látható szovjet főtitkár és kísérete kénytelen volt a Tu-114 első futóművénél látható tűzoltólétrán lemászni az Andrews katonai légibázison, ahova 1959-ben az egyik prototípussal megérkeztek, mert nem érte fel az ajtót a lépcső.

A Tupoljev Tu-95 Bear stratégiai bombázógép – a képen idén a Vörös tér felett – az ötvenes évek második felében jó alapot adott egy a kontinensek között vagy Moszkvából Vlagyivosztokig leszállás nélkül elrepülő nagy hatótávolságú és nagy sebességű utasszállító gép kifejlesztéséhez. Előbbi 11 ezer kilométer, utóbbi pedig majdnem 900 km/h volt.

Hirdetés

A Tupoljev Tu-114 repülőgép sebességben szinte annyit tudott, mint a mai sugárhajtású utasszállítók. A gépet négy koaxiális gázturbina repítette nyolc légcsavarral, egy egységben a légcsavarok szembeforogtak egymással. Kevesebbet fogyasztott, mint a sugárhajtású gép, bár ez az akkori időkben nem volt szempont. Tíz év alatt közel negyven gépes lett a flotta és a bombázó alap miatt érthető, hogy csak a szovjet légitársaság, az Aeroflot repülhette.

Négy különböző belső berendezésű változat repült, érdekességként egy rövidebb alsó fedélzetet is használtak, ahol a szakács dolgozott és a személyzeti pihenők, valamint a csomagok kaptak helyet. Öt fő vezette egyszerre a gépet, a parancsnok és a másodpilóta mellett előttük-alattuk az ablakos orrban ült a navigátor, mögöttük pedig a fedélzeti mérnök és a rádiótávírász. A kormánygépen kívül a nemzetközi vonalakon részben ággyá alakítható 120 székkel repült, belföldön hosszú távú vonalakra 170 utas használhatta. Rövidebb távra egy 220 székes népi változatot építettek, amit majd a filmen is láthatunk.

A gépen bőven volt hely mindenre. Három különböző szalonban ültek az utasok, külön étteremben ehettek, a vasúti kocsikhoz hasonló fülkékben ággyá alakíthatták az üléseket, de a nőknek még külön púderszoba is rendelkezésre állt a szépítkezéshez.

Tupoljev azt javasolta, hogy az irodájából kikerülő különböző repülőgépek személyszállító változatai legyenek 4 számmal végződőek, ezért nem a következő, hanem a Tu-114 sorszámot kapta ez a gép. A hagyományt folytatták a későbbi már sugárhajtású utasszállító repülőgépeken is, nemrég irt szakértőnk például a Tu-154 fekete tengeri balesetéről.

Cikk megosztása:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük