Lesz-e új neve a Balaton repterének?

A balatoni hajózás után ősztől a Balaton légi kapuja is állami többségi tulajdonba kerül. A tulajdonosi jogkör gyakorlója a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) lesz, mint a BAHART-nál.

Mindezt a héten megjelent 1511/2020 (VIII. 12) Kormány határozatból tudhattuk meg. Az állam nem a repülőteret veszi meg, hiszen az a légi kikötő területén található önkormányzatok, Sármellék és Zalavár tulajdonában van. A vásárlás tárgya a repteret 2012 óta üzemeltető, a cégkivonat szerint 51 és fél millió forint jegyzett tőkéjű Hévíz-Balaton Airport Kft maximum 90 százalékos üzletrésze.

8 éve Hévíz városa azzal a céllal alapította egyedül a fenti Kft-t, hogy távolabbról is érkezhessenek vendégek a gyógyfürdőkbe, elsősorban Hévízre. A Balaton repülőtere Magyarország harmadik nemzetközi repülőtere Ferihegy és Debrecen mellett. Hévíz a második legtöbb vendégéjszakával rendelkező magyar város, csak a vele nem egy súlycsoportban levő Budapest előzi meg. Az egymillió feletti éves vendégéjszaka számba a légi utasok része talán nem volt akkora, mint amit az önkormányzat szeretett volna.

Az elmúlt 8 évben döntően német, kisebb részben időnként orosz városokból érkező charter járatok adták az utasforgalom gerincét. Voltak menetrend szerinti járat próbálkozások, Prágába én is utaztam rajta. Járt itt Boeing 747 cargo gép is a tengeren túlról, és jelentős a kisgépes forgalom is. Végül mentőhelikopter bázis is itt található.

A koronavírus járvány nehéz, a repülőtérrel kapcsolatban szinte lehetetlen helyzetbe hozta Hévíz városát. Nem kezdődött el a norvég pilóta akadémia beruházás, a charterek közül is csak heti egy indult el éppen a héten. A SundAir egy fiatal német légitársaság, amely chartergépeket üzemeltet, Sármellékről a nyilvános menetrend szerint idén még négy alkalommal repült majd német városokba.

Az önkormányzat szerintem a nehéz helyzet feloldására ajánlotta fel az államnak a döntő üzletrészt, erre utal a kormányhatározat 1. és 3. pontja, cégadatok nélkül idézem:

1. az állami támogatások felhasználása hatékonyságának növelése, ellenőrizhetősége, valamint a stratégiai fontosságú turisztikai ágazat fejlesztésének elősegítése érdekében egyetért Hévíz Város Önkormányzatának a HÉVÍZ-BALATON AIRPORT Korlátolt Felelősségű Társaságban fennálló 90%-os társasági részesedése magyar állam általi megvásárlásával.
3. egyetért azzal, hogy az állami részesedésszerzés során az Üzletrész Adásvételi Szerződésben meghatározott vételár legfeljebb a 90%-os részesedésre, a független vagyonértékelő által meghatározott 114 149 000 forint figyelembevételével határozható meg;

Az Európai Unió kompatibilis állami szerepvállalás stabilabbá teszi a nemzetközi repülőtér jövőjét. Eddig évente egyeztek meg olyan állami támogatások kérdésében, ami például Ferihegyen természetes, hogy állami feladat. Ezek a légi forgalmi szolgáltatás, itt tájékoztatás, biztonsági ellenőrzések és határforgalom. De ide tartozik a repülőtér fegyveres őrzése és a tűz- és katasztrófa védelem.

Utóbbihoz egy személyes élmény. Pár éve bemutatták nekem az egyik a képen látható tűzoltó autót, melynek két percen belül ki kell érnie habágyúval, beöltözött és mentésre kész személyzettel a reptér bármely pontjára.

Itt elérheti a repülőtérről szól korábbi anyagainkat

Másrészt a Balaton fejlesztésébe az MTÜ tulajdonlása miatt talán nagyobb hangsúllyal és hozzárendelt anyagi eszközökkel kerül bele a reptér. Lehetnének újra menetrend szerinti járatok, mint 2004 utáni években a Ryanair három városba is repült innen hetente többször. Hiszen a légitársaságok a koronavírus válság miatt sorra új járatokat nyitnak….

Régóta írok arról, hogy a Balaton újra Európa olyan tava lehetne, ahol hidroplánok közlekednek, a múltról itt négy videóm. Ebben a szerepben a repülőtér háttér támogató lehetne, mint például korábban egy hidroplán tűzoltó gyakorlaton.

Végül kérdés, hogy a repülőtér kap-e új jól marketingelhető nevet. Az ICAO kódjában – LHSM – Sármellék neve szerepel. De nemrég a zalavári önkormányzat kérte, hogy az újságok Sármellék-Zalavár repülőtér néven említsék, amit a Napiponthu frissített is.

Az autópályán meg a többi úttáblán még mindig FlyBalaton néven szerel az elérhetősége. A Hévíz város szerepvállalásával Hévíz-Balaton repülőtérként emlegették. Marad ez a név, vagy csak egyszerűen Balaton reptér lesz?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Translate »